پنجشنبه 9 آذر 1396

روایت بدون سانسور از گفتگوی من در مستند قائم مقام

دفاعیاتی در برابر سی سال تهمت

عمادالدین باقی

برای مستند جنجالی قائم مقام، گفتگوی ویدئویی ما چهار ساعت به درازا کشید که با حذف زوائد و حواشی غیر ضروری، اکنون حدود دوساعت و 21 دقیقه فیلم موجود است که بزودی منتشر خواهد شد. از میان این دوساعت و نیم، چند دقیقه برای مستند قائم مقام برگزیده شده است. توافق کتبی ما پس از چندماه پیگیری سازندگان این بود که متن کامل گفتگو نیز منتشر شود تا بینندگان و خوانندگان بتوانند خودشان به اصل منبع مراجعه کرده و بنگرند که پیش و پس نقل قول ها چه بوده است. این وعده عملی شد. سازندگان مستند قائم مقام که زحمت زیادی برای آن کشیده اند حق دارند دیدگاه های خودشان را بازگو کنند و اینکه هر یک از ما چه قصدی از کردارخویش داریم در کارنامه اعمال ما در روز رستاخیز آشکار می شود. مستند قائم مقام هرقدر هم که مورد انتقاد ما باشد مهم این است که متن کامل گفتگوی نگارنده که دربردارنده پاسخ ها و نقدهای این مستند است نیز محصول همین گروه است و همین که فرصت بحث بیشتر در این زمینه را در سطح جامعه فراهم کرده اند شایان تقدیر است.
از انجا که بخاطر شرکت در گفتگو با مستند یاد شده در برابر پرسش های فراوانی قرار گرفته ام بر خود فرض می دانم توضیحات زیر را ارائه و متن اصلی گفتگو را در اختیار علاقمندان این رسانه قرار دهم. تنها دو پاراگراف کوتاه را به درخواست مصاحبه کنندگان حذف کردم زیرا همانطور که همواره بخاطر مصلحت مطبوعات اصلاح طلب و کارکنان آنها با حذف برخی عبارات در نشریات شان همراهی می کنم نسبت به امنیت و مصلحت اینان هم نمی توانم بی تفاوت باشم. دیگر اینکه فراز حذفی مورد نظر آنها برای من اهمیت ویژه ای نداشت و مسئله کنونی ام به شمار نمی رفت.
در مستندقائم مقام افزون بر پاره ای از انتقادات جزیی تر که چه بسا دیگران به آن بپردازند چند انتقاد و القای شبهه تکراری در سی سال گذشته مشاهده می شود:
1- اینکه آیت الله خمینی هیچگاه درباره آیت الله منتظری، لقب آیت الله را به کار نبرده و تعبیر حجت الاسلام و المسلمین را استفاده کرده اند، نامستقیم القاء می کند با مرجعیت وی مخالف بوده و آقای هاشمی رفسنجانی و برخی دیگر، رهبری و مرجعیت ایشان را جا انداختند. در جلسه نمایش خصوصی گفتم اصولا در آن زمان القاب مطنطن، بسان امروز رونق نگرفته بود و مراجع، خطاب به یکدیگر همین تعبیر حجت الاسلام و المسلمین را به کار می بردند. با وجود توضیحات مستند من درباره اینکه آقای منتظری اساسا پیش از انقلاب جایگاه مرجعیت داشته اند اما بازهم این اشتباه در مستند تکرار شده است. به اظهارات نگارنده در گفتگوی ویدئویی در این زمینه عنایت شود.
2- در مستند قائم مقام همان سخن تکراری و توهین آمیز همیشگی که آیت الله منتظری فردی ساده لوح و فاقد شأن و جایگاه لازم برای قائم مقامی رهبری بوده، مطرح شده است و من در گفتگو با این بزرگواران توضیح داده ام که چرا آیت الله، باهوش ترین رجال سیاسی ایران بوده است.
3- در مستند قائم مقام، همان سخن قدیمی که بیت ایشان پایگاه ناراضیان و گروه های مخالف نظام بود تکرار شده است. هرچند فی نفسه این را برای مسئولان یک کشور مثبت می دانم و عبارت برگزیده شده از من هم عبارت درست و مثبتی برای آیت الله منتظری است اما بنگرید که سخن انتخاب شده من از میان چه عباراتی بوده است.
4- در مستند قائم مقام، همان اتهام تکراری حمایت آیت الله منتظری از مهدی هاشمی با وجود آگاهی از کارنامه وی تکرار شده است. در این زمینه هم توضیحات مفصلی در گفتگو با سازندگان مستند قائم مقام ارائه کرده ام.
5- مستند قائم مقام درباره نامه ایت الله منتظری به رهبری انقلاب درباره اعدام های 67 کوشیده است با ادعای قصد شورش زندانیان که در یکسال اخیر مطرح شده (و در 28 سال گذشته چنین ادعایی به ویژه در رنجنامه و سایر نوشته های سال 67تا70 مطرح نبوده) و نیز با ربط دادن به عملیات گروه رجوی، این نامه را نشانه ساده لوحی قلمداد کند که توضیحات نگارنده در گفتگو، آن را بی اعتبار می کند.
6- درباره اینکه گویی مصاحبه با بی بی سی و برخی رسانه های دیگر جرم است نیز با وجود توضیحات و استدلال های کافی بازهم این دیدگاه در مستند آمده است و علیرغم مدارک مربوط به ارسال نامه سال67 آیت الله منتظری از طریق مخالفان ایشان به بی بی سی در کتاب واقعیت ها و قضاوت ها، اما با یک قیاس غیرمنطقی درباره پخش مصاحبه من با آیت الله از بی بی سی، در پی درگذشت ایشان، نتیجه ای نادرست گرفته است. این تذکر هم در نمایش خصوصی داده شد.
در گفتگویی تفصیلی با مستندسازان قائم مقام، درباره مدارس آیت الله منتظری، دانشگاه امام صادق، کتابخانه سیاسی قم و موضوعات دیگر نیز سخن گفته شده است.
روزنامه شرق شماره ۳۰۲۳پنج شنبه ۹ آذر۱۳۹۶ ص1و 19 خلاصه ای از گفتگو را منتشر کرده و سایت تاریخ ایرانی نیز همان روز متن کامل را که از سوی سازندگان مستند قائم مقام در اختیارش گذاشته شده بود انتشار داد.
http://tarikhirani.ir/fa/files/115/bodyView/1123
برای مطالعه متن کامل گفتگو با مستند سازان قائم مقام به کانال زیر بروید:
کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi

Download file

Download file