دوشنبه 14 اسفند 1396

درباره در گذشت محمد راجی در بازداشت


«عمادالدین باقی» فعال حقوق بشر، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی مرگ در بازداشت به بهانه‌ی خبر درگذشت «محمد راجی» نوشت:
کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
پس از خبرهای درگذشت چندتن از بازداشتی های دیماه96 و نیز مرگ دکترسیدامامی در دوره بازداشت موقت و تحقیقات، خبر کشته شدن یکی از دراویش بازداشتی به نام محمدراجی در دوره بازجویی فاجعه ای است که نشان می دهد بازداشتگاه ها از کنترل خارج شده اند. راجی یکی از فرماندهان دوره جنگ و نیز جانباز بود. او یک انسان و دارای تمام حقوق مصرحه قانونی بود. او چه در بیمارستان و چه در بازداشتگاه درگذشته باشد یک بازداشتی به شمار می رفت.
مدعیان عدالت کجا هستند؟ مسئول قتل او همه کسانی هستند که در روزهای گذشته با وجود انتشار اخبار و تصاویر تکان دهنده مربوط به نحوه نگهداری و رفتار با بازداشتی ها، سکوت کردند. کسانی که در برابر شانتاژهای رسانه ها و برخی عناصر وابسته به قدرت و برخی ائمه جمعه سکوت کردند و آن دسته اندک از علمایی که از سال ها پیش بستر ساز تنش میان حکومت با دراویش شده و آتش بیار معرکه بودند و نیز شانتاژکارانی که با هیاهوی خود نقش لباس شخصی ها را که عامل اصلی غائله خیابان پاسداران بودند، پنهان ساختند.
بدون شک همان عوامل بزودی راه افتاده و دوباره توطئه دشمن برای بدنام کردن نظام و توطئه برای جلوگیری از برخورد با دروایش را مطرح می کنند. عامل اصلی این فجایع نیز دقیقا همین توطئه اندیشانِ خطرساز هستند.
چرا نمایندگان مجلس برخلاف وظیفه قانونی خود در طرح تحقیق و تفحص از زندان ها و مرگ های در زندان اهمال کردند؟ اکنون نگرانی خانواده ها به زندانیان همه بازداشتگاه ها و زندان ها سرایت کرده است. این احساس نا امنی پیامدهای بزرگی خواهد داشت. چند روز پیش خانواده یک بازداشتی عادی در تماسی که با من داشتند از اینکه عزیزشان در کهریزک است داشتند قالب تهی می کردند. چرا هیچ مقام قضایی و پلیسی و امنیتی استعفا نمی کند؟ چرا هیچکس متهم نمی شود؟ آیا همین خود دلیل بر تداوم این وضعیت وحشتناک نیست؟ آیا باید چند انسان دیگر قربانی این وضعیت شوند تا موضوع اهمیت ریشه کنی پیدا کند؟
باید یک عزم ملی برای مقابله با این فجایع شکل بگیرد. دستگاه های ذیربط، نمایندگان مجلس و دولت و شورای امنیت باید به صورت چند فوریتی به این مسئله بزرگ رسیدگی کنند و عوامل مرگ های در زندان را شناسایی و مجازات کنند تا جلوی تکرار آن گرفته شود. اصلاح طلبان و اصولگرایان اگر به اصول انسانی و اخلاقی پایبند هستند نباید سکوت کنند. اگر از آمار مرگ های پنهان مانده و بی صدای در زندان ها در سال های گذشته اطلاع داشتید، می دانستید که قربانی بعدی ممکن است هر یک از شما باشید. شما نمی توانید درک کنید مرگ عزیز یک خانواده در زندان چقدر دردناک است! اینکه کسی در دست قانون قربانی بی قانونی شود! این شرایط اسفبار کی پایان می گیرد؟

لینک انصاف نیوز
https://goo.gl/Grt44G