چهارشنبه 22 فروردین 1397

جان سختی خطا در قدرت

سازندگی ش33چهارشنبه22فروردین97
عمادالدین باقی
دیروز در خبرها آمده بود که وزیر ارتباطات از تهیه لایحه دو فوریتی در خصوص حفظ حریم خصوصی در پیام رسان های داخلی خبر داد(پایگاه خبری مهر، دوشنبه۲۰فروردین ۱۳۹۷ شناسه خبر: 4266500). مجموعه اظهارات او نشان می دهد یک جمع بندی حاکمیتی است و وی برای جلب اعتماد مردم به پیام رسان های داخلی و توجیه آنها، مامور به ارایه این مطالب شده است.
این نگرانی که حضور پر قدرت خبررسان های خارجی پیامدهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی دارند پربیراه نیست و همین که مسئولان امور به تکاپو افتاده اند تا با جلب اعتماد مردم مشکل را حل کنند مغتنم و مفید است ولی با این اقدامات نمی توان آب رفته اعتماد را به جوی بازگرداند. در شرایطی که موارد فراوانی سراغ داریم که همین قوانین مصوب شده و رسمی موجود درباره رفتارها و وظایف آشکار نهادهای قدرت، در محاکم و در بخش های دیگر از جمله وزارت خانه ها رعایت نمی شوند چگونه می توان انتظار داشت قوانینی درباره رفتارهای پنهان نهادها مانند شنود رعایت شوند؟ با وجود اصل 25 قانون اساسی(بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش‌کردن‌مکالمات تلفنی‌، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس‌، سانسور، عدم‌مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است‌مگر به حکم قانون‌) و نیز صراحت های قانون آیین دادرسی درباره ممنوعیت شنود و حفط حریم خصوصی، چرا بازهم لایحه جدید ارائه می شود؟ اگر قرار بر التزام به قانون باشد که همان قوانین کفایت می کنند.
اعتمادسازی نیازمند اقدامات زیادی مانند تغییر ساختار و رفتار دستگاه قضایی و امنیتی است. تا در عمل حق شهروندان بالاتر از حق قدرتمندان شناخته نشود و حقوق بشر در عمل برای اهالی این بوم ملموس و محسوس نشود اتفاق مبارک اعتماد پایدار رخ نخواهد داد. توسل به این روش های گفتاری و سطحی ناامید کننده است و نشان می دهد درد شناسی و درمان هیچ تناسبی با هم ندارند زیرا جان سختی خطاها در قدرت چنان است که به سادگی نمی توان دست از آن شست و به ندرت دیده شده که به هنگام دست به اصلاحات بزنند. زمان چون ابر و باد می گذرد و فذدا دیر است. به گفته امام علی(ع): قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَص الْخَيْرِ(نهج البلاغه حکمت20). فرصت ها و زمان های مناسب مانند ابر گذرنده مى گذرند، پس فرصتهاى نيكو را از دست ندهيد.
کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام
  emadeddinbaghi