سه شنبه 9 مرداد 1397

گپی با عزت الله ضرغامی

سازمان مردم نهاد" همیاران نازی آباد" انجمنی نوپا است که افراد با گرایش های سیاسی گوناگون در آن حضور دارند و مهندس صنیع خانی رئیس هیات مدیره است اما هیچ خبری از سیاست در آنجا نیست. قرار است بچه محل های قدیم در یک انجمن محلی به آسیب های اجتماعی محله چون خانواده های بی سرپرست، بدسرپرست،کودکان کار، کودکان محروم از تحصیل،طلاق، اعتیاد و دهها مسئله دیگر بپردازند. چند انجمن فعال دیگر هم در منطقه16 وجود دارند.  در همیاران با مهندس سید عزت اله ضرغامی دیدار داشته ایم اما قرار شد مستقل از آن جمع، همدیگر را ببینیم که منجر به دیدار 5 ساعته امروز سه شنبه9مرداد شد. گرچه درباره گزارش های سوگیرانه تلویزیون از جلسات دادگاه هایم در سال 1379 و یا خبر ناروای 8:30درباره برخورداری من از بودجه 75 میلیون دلاری براندازی امریکا و.... هم صحبت شد ویا ایشان درباره چرایی جمع آوری کتاب درسی تاریخ دبیرستان که من جزو نویسندگانش بودم پرسید اما عمده گفتگوی ما درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، وضع زندان ها و زندانیان عادی و نیز سیاسی و عقیدتی مانند دروایش و طاهری و...، مسئله اعدام ها در کشور به ویژه اعدام های زیر18سال، احکام نادرست قضایی و نیز راه حل های ساده ولی مغفول مانده حل مشکلات حقوق بشری گذشت.
مباحث جزیی تر فراوانی در همین چارچوب مطرح شد اما جالب این است که مهندس ضرغامی به این موضوعات علاقه وافری نشان داد و تاکید داشت در مدتی که از مسئولیت سنگین سازمان صدا و سیما کنار آمده و فرصت وسیع تری برای گفتگو با افراد مختلف داشته برکات این گفتگوها بسیار زیاد بوده و معتقد بود اگر گفتگوها گسترس پیدا می کرد به ویژه تا افراد در مسند و موقعیت هستند، کشور از بسیاری معضلات دور می شد.
ما طبعا اختلاف نظرهای زیادی داریم چنانکه من برخلاف ایشان مستند قائم مقام را ادامه همان روش سی ساله تخریب اما به شکلی هنرمندانه تر می دانم اما، در ارزش های انسانی و برای کاهش آلام انسانی به ویژه محکومان زندانی و اعدامی می توان همگام شد چنانکه گام اولیه درمورد محکومی که انگیزه این دیدار بود می تواند امید بخش باشد به امید روزهایی که دستهای بسیاری برای دستگیری بی پناهان زندانی و خانواده های پریشان  آنان وبرای کاستن آلام شان بکوشند وصد البته روزهای بهتر برای همه ایران و ایرانیان
کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام    emadeddinbaghi
فیس بوک     Emadbaqi@


گزارش آقای عزت الله ضرغامی در کانال تلگرامی اش

🔴صبحانه با عماد باقی (۹۷/۵/۹)

🔸شرکت در جلسه «نازی آبادی‌ها» بهانه خوبی برای یه نشست صمیمی ۵ ساعته شد.
آخرین مصاحبه‌اش را در مستند ارزشمند «قائم مقام» دیده بودم و در جریان اقدامات حقوق بشری او قرار داشتم.
🔸اگر سیاسیون و نویسندگان را به ۲ گروه «مهربان» و «نامهربان» تقسیم کنیم، عمادالدین باقی از مصادیق بارز دسته اول است.
🔸او بعد از فراز و نشیب‌های زندگی سیاسی و رسانه‌ای، کماکان مأموریت دفاع از حقوق زندانیان را وظیفه و رسالت خود می‌داند.
🔸هر کسی یکبار به زندان بیفتد معنای حقوق زندانی را به خوبی درک می‌کند.
زندانیان (به طور اعم) حقوقی دارند که باید حاکمیت آن را تأمین کند.
به دلیل فقدان دانش لازم از سوی دو طرف، هزینه‌های انسانی قابل توجهی به جامعه تحمیل می‌شود.
🔸هرچند به لحاظ فکری و سیاسی با او زاویه دارم، ولی دانش و تجربه و دلسوزی او نسبت به زندانیان به ویژه انگیزه و تلاش فردی‌اش برای نجات جوانان ناآگاه و بدشانسی که به هر دلیل گرفتار شده‌اند، ارزشمند است.
🔸معتقد است که سیاست زدگی بلای جان «حقوق بشر» است و راه حل آسیب‌های جامعه را بسیار عمیق‌تر از واکنش‌های تند سیاسی و سطحی می‌داند.
در این مورد اشتراک نظر داریم.
🔸ظاهراً در کشور هیچ نهاد مردمی برای پیگیری حقوق زندانیان نداریم. نظام با حمایت از NGO (سمن)های با انگیزه می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های رسمی نظارتی، در جهت اعتمادسازی هر چه بیشتر و اقناع بهتر افکار عمومی اقدام کند.
🔸معتقدم مدعی «حقوق بشر» ماییم. ما حزب اللهی‌ها... به دلیل نگرانی از سوء استفاده دشمن، پیگیری موضوعات «حقوق بشری» از سوی نیروهای متعهد و انقلابی در اولویت آنان قرار نمی‌گیرد و این زیبنده جمهوری اسلامی نیست!
کانال مهندس ضرغامی
@zarghami