یکشنبه 14 مرداد 1397

ز منجیق فلک سنگ فتنه می بارد

عمادالدین باقی
سحرگاهان خبر ناگوار درگذشت هما سلطانی دختر جوان وکیل مظلوم و استوار، عبدالفتاح، اندوهی بزرگ را بر دل ما و هر انسان صاحب وجدانی نشاند. این خبر مرا یاد حکایتی در دیدار هفته پیش با آقای ضرغامی انداخت. مهندس ضرغامی(رئیس سابق صدا و سیما) با تاسف از اتفاقات تلخ برای آقای محمدرضا رحیمی(معاون احمدی نژاد) سخن می گفت. از اینکه همسر او در واقع از غصه دق کرد و از اینکه وقتی به اقای رحیمی مرخصی می دهند که بر بالین همسرش برود مأموران چه رفتارهای زننده ای با خانواده اش کردند. در پاسخ گفتم دفاع از حق هر مظلومی در هر جایگاهی که باشد پسندیده است اما من به اقتضای دغدغه ویژه ای که نسبت به زندانیان داشته و پیگیری هایی انجام می دهم می توانم به شما بگویم این اتفاق را ضربدر هزاران کنید تا ابعاد واقعی حادثه را دریابید و اصولا اگر داستان رنج ها و مصایبی که از رهگذر احکام عجیب و زندانی کردن ها برای دیگران رخ داده اند را بشنوید، بسیار متاثرتر خواهید شد.
امروز خبر کوچ هما، شاهدی است که از غیب رسیده و می توانم برای اقای ضرغامی بفرستم که اقای رحیمی 4سال حبس کشید و طعم انفرادی را نچشید، سلطانی که وکیل آزاده ای بود که هزینه دفاع از موکلانش را داده 8سال است زندان است که ماه ها در انفرادی بوده و در این مدت داغ سه عضو خانواده را تحمل کرده است. مادر و خواهر و اینک دخترش. اگر بگویید مادرش نه بخاطر غصه فرزند دلبندش بلکه چون عمر خود را از خدا گرفته بود از دنیا رفت، اما دختر جوان 27 ساله سلطانی که هیچ بیماری ای هم نداشت را چه باید گفت؟ عبدالفتاح سلطانی سال 92 باید طبق قانون، آزادی مشروط می گرفت اما دادستان تهران تا امروز موافقت نکرده است. بگذریم که وکلای او اعمال ماده18( ماده477 بعدی) کردند و رئیس قوه قضاییه به چند قاضی عالیرتبه دیوان ارجاع داد و انها حق را به سلطانی دادند. همین کافی بود برای اقدام قانونی اما رئیس قوه این نظر کارشناسی و قضایی را بایگانی کرد ولی بر اثر اقدامات گوناگون، بار دوم به قضات عالیرتبه ارجاع داد و باز رای قضات بر پذیرش اعمال ماده18 قرار گرفت و باز بایگانی شد و چند سال است این حق سلطانی هم پایمال شده است. آنها که دختر دارند می دانند وابستگی عاطفی دختر را به پدر ولی کسی چه می داند دختری که وقتی پدرش به زندان رفت 19 سال داشت تا 27 سالگی چه رنجی را متحمل شد؟ آیا رئیس قوه قضاییه و دادستان تهران پاسخگوی این رنج ها و مصیبت ها هستند؟ ایا می توان رنجنامه سلطانی را به دست سران نظام رساند؟ هرچند که دیگر دیر است و هیچ دلجویی، دختر رعنای سلطانی را به خانواده باز نمی گرداند.
در دیدار با خانواده داغدار سلطانی زبانم قاصر و گنگ شده بود، چه هیچ کلمه ای را یارای تسلی نبود. برایشان شکیبایی آرزومندم.

کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi