پنجشنبه 18 مرداد 1397

هشدار درباره حرکت تخریبی در روابط ایران و اروپا

عمادالدین باقی
پس از مقابله قاطع اتحادیه اروپا با تحریم های ترامپ که معلوم نیست شرکت های اروپایی را بتواند همراه کند، با توجه به اینکه در همه سال های گذشته هر وقت روابط اروپایی ها با ایران بسوی بهبود رفته و میان امریکا و اروپا فاصله افتاده ازسوی صهیونیست های وطنی که گاهی غيرت ورزان خودجوش هم بازیچه شان می شوند، حرکتی تخریبی برای برهم زدنش انجام شده، از بهانه کردن یک کاریکاتور برای آتش زدن سفارت تا...  عملكردهاي غير منطبق با منافع ملي مانند یک بازداشت یا اعدام خارج از روال یا انتشار یک خبر، مصاحبه یا سخنرانی نامنتظره برخی افراد تا انفجار و غیره. پس باید نسبت به تکرار چنین اتفاقاتی هشدار داد چون غالباً عاملانش شناسایی یا مجازات نشده اند.
مصلحی وزیر اسبق اطلاعات که سخنان سست فراوان می گوید اما زمانی در یک سخنرانی در قم نکته کلیدی و مهمی گفت که به دلیل سخنان دیگرش تاکنون مورد توجه تحلیل گران قرار نگرفته است، نکته ای که یا نیندیشیده و بدون آگاهی بر ابعاد آن بر زبان آورده، یا ترواش ذهن او نبود و برآیند یک پژوهش امنیتی بوده است. او صهیونیزم شیعی را یک تهدید داخلی دانست اما تا امروز روشن نشده است این جریان مهم چیست و تنها آثار عملی اش را در جریان امور به ویژه در تخریب سیاست خارجی و منزوی کردن ایران مشاهده می کنیم.

توضیح تکمیلی:
در پی بارگذاری پست بالا در توییتر و اینستاگرام نظراتی مطرح شد که به آنها پاسخ دادم. مجموع پاسخ ها در یک پست می آورم:
جالب ترین نکته این است که تراز بازرگانی اتحادیه اروپا با امریکا و ایران برای همه روشن است و هدف اصلی توییت من هشدار نسبت به حرکت های تخریبی محتمل توسط صهیونیست های وطنی در روابط ایران و اروپا بوده اما کامنت های عده ای از کاربران گرامی در توییتر متوجه کلمه فرعی "موضع قاطع" اتحادیه اروپا در برابر تهدید تحقیر آمیز ترامپ علیه شرکت های اروپایی شده است.
در متن اصلی و کاملتر که همزمان دراینستا و تلگرام منتشر کردم متذکر شده ام که معلوم نیست مقابله اتحادیه اروپا بتواند شرکت های اروپایی را همراه خود کند اما این واقعیت را نادیده نگیرید که کل اروپا با حرکت ترامپ،تحقیر شده و برای دفاع از هویت خود ناگزیر از تلاش برای حفظ برجام اند.
شرکت های اروپایی مستقل از دولت و تابع منطق سود و زیان اند. منظور من این است که دولت ها در پی حفظ برجام اند حتی با فشار بر شرکت ها.
مشاور ⁧ موگرینی پس از تهدید شرکت های اروپایی توسط ترامپ⁩: شرکت‌های اروپایی در صورت توقف همکاری با ⁧ ایران ⁩ تحریم و مجازات می شوند.