چهارشنبه 3 مرداد 1397

حذف «مرگ بر آمریکا»، گامی بی هزینه و پرسود

عمادالدین باقی
در فضای رسانه ای و سیاسی، مد روز آنست که چنان سخن بگویی که عامه پسند باشد. پوپولیسم به جان همه رخنه کرده است. وقتی که گفته می شود برای جنگ با دولت ترامپ رفراندم برگزار کنیم و یک نماینده مجلس نیز (البته ازسر مسئولیت و تشخیص خود) چنین سخنی را بازگو می کند، خرده گیری هایی را در ذهن انسان برمی انگیزد. صرفنظر از اینکه مسایل کلیدی تری برای رفراندم وجود دارد:
اولا: این یک حرکتِ مغایر با صلح طلبی و حقوق بشر است زیرا جنگ ذاتاً نامشروع است و حتی اگر مردم رای بدهند مشروع نمی شود.
دو دیگر آنکه ایا آمریکا که مهد دموکراسی است برای حمله به ویتنام و حمله به عراق و افغانستان رفراندم برگزار کرد؟ اصولا در میان صدها جنگ که در تاریخ سده های اخیر در دنیا رخ داده است، کدام کشور برای جنگ کردن، رفراندم برگزار کرده است؟
سوم اینکه حتی مسئولان جمهوری اسلامی (که من با سیاست منطقه ای و بین المللی شان مخالفم و آن را به زیان منافع ملی ارزیابی می کنم) نیز سخن از حمله به کشوری نگفته اند که درخواست رفراندم برای حمله کردن مطرح شود. انها موضع دفاعی گرفته اند و رفراندم برای دفاع هم عملی ناموجه است. مگر برای دفاع کردن در برابر لشکر کشی سوداگران، رفراندوم برگزار می کنند؟ حتی سردار سلیمانی در سخنان شدید اللحن خود از حمله سخن نگفته و از دفاع می گوید. او گفته است:«این را بدانید اگر جنگی اتفاق بیفتد این نابودی همه امکانات شما و پیروزی ما است که پایان جنگ را رقم خواهد زد؛ پس شما جنگ را شروع کنید باقی ماجرا با ما....ما را تهدید به کشتن نکنید چرا که ما تشنه شهادتیم...تو (دونالد ترامپ) ما را تهدید می کنی به اینکه اقدامی انجام می دهی که در جهان سابقه ندارد"(رسانه های 4مرداد1390). قاسم سلیمانی حتی در لابلای کلمات تند خود از همکاری هایی که با امریکا در عراق و افغانستان داشته اند سخن گفته است.
چهارم اینکه: آیا با رفراندم برگزار کردن، دیگر می شود مذاکره کرد؟ اگر اکثریت به جنگ رای دهند کشور به کام جنگ می رود و موضع جنگ طلبان تقویت می شود و اگر به مخالفت با جنگ(دفاع) رای بدهند وقتی شما و ما خواستار مذاکره هستیم آیا برگزاری رفراندم و اخذ چنین نتیجه ای، کشور را در مذاکره در موضع ضعف قرار نمی دهد؟ نتیجه چنین مذاکره ای از پیش معلوم است و به طرف مقابل می گویید می تواند تا هرجا خواست پیش برود چون کسی حاضر به جنگ نیست.
اما اگر به جای این سخنان درباره برگزاری رفراندم برای جنگ گفته شود سیاست مرگ بر امریکا تعطیل شود سخنی از موضع بزرگ منشی است و پشتوانه منطقی دارد چون میان امریکا به عنوان یک ملت و کشور با دولت امریکا هر چند منتخب مردم، نمی توان نسبت تساوی برقرار کرد. در جنگ ویتنام اکثریت مردم امریکا با همان دولتی که خود سرکار اورده بودند مخالفت کردند و بزرگترین تظاهرات تاریخ را برگزار و حکومت را مجبور به صلح کردند.
این خواسته ممکن است مورد مخالفت جناحی تندرو قرار گیرد اما عزت و مصلحت کشور و منافع ملی را هدف نمی گیرد و بدون اینکه هیچ ضعفی در موضع ایران القا کند پیامدهای بزرگی در جهت کاهش تنش های بین المللی و فشارها خواهد داشت بدون اینکه هیچ امتیازی داده شود.
سال 1380 در یک مرخصی کوتاه از زندان طی گفتگویی تلفنی با صادق صبا که او بخاطر مصلحت من منتشر نکرد با انجام محاسباتی گفتم که هر شعار مرگ بر امریکا چند دلار هزینه برمی دارد ولی متقابلا هیچ سودی هم ندارد. تعطیلی شعار بی رمق شده"مرگ بر آمریکا" می تواند به عنوان حرکتی نمادین و گام نخست ایران برای تنش زدایی و گذر از بحران باشد، گامی که امروز پر سود و بی هزینه است و می تواند به گذشت و بزرگ منشی تعبیر شود.
کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایتwww.emadbaghi.com
فیس بوک       Emadbaqi@