شنبه 29 دی 1397

درگذشت دکتر خلیل رفاهی

دکتر خلیل رفاهی چند روز پیش درسن94 سالگی درگذشت. او شاگرد قدیمی آیت الله منتظری و از ارادتمندان ایشان بود و در کتاب "گردش ایام" خاطره هایی درباره فقیه عالیقدر بازگو کرده است. وی در سال42 در دادگاه نظامی وکیل پدرم بود و شجاعانه به ژنرال رئیس دادگاه نظامی تاخته بود. اتهام موکل او امضا کردن تلگرافی به مصدق چند روز پیش ازکودتای28 مرداد بود. دکتر هیبت الله باقی که در جلسه دادگاه حضور داشته، روایت می کند:
"دکتر خلیل رفاهی، استاد ادبیات عرب در دانشگاه اصفهان و از وعاظ معروف اصفهان بود. دکتر رفاهی از جای خود برخاست و از رئیس دادگاه اجازه گرفت تا چند دقیقه صحبت کند. وقتی رئیس دادگاه با صحبت کردن او موافقت کرد، دکتر رفاهی خود را به عنوان یک استاد دانشگاه، روحانی و واعظ معرفی کرد و گفت که او وظیفه خود می داند تا از مظلومان دفاع کند و در این رابطه آیه ای نیز از قرآن خواند تا این وظیفه دینی خود را توجیه کند. دکتر رفاهی چنین استدلال کرد که بهتر است آقای دادستان و رییس دادگاه آن شرایط خاصی که این تلگراف مخابره شده است را در نظر بگیرند و سپس در این باره داوری کنند. دکتر رفاهی در اینجا با صدای بلند گفت که آقای رئیس، حبیب الله باقی در شرایطی این تلگراف را  امضا نموده است که شما و بسیاری از همقطاران تان برخی پاگون های نظامی را از شانه ها ی زرق و برق دارتان کندید تا کسی شما را نشناسد و گروهی دیگر از همقطاران تان مدتها لباس های نظامی خود را در آورده و لباس شخصی می پوشیدند تا کسی آنها را نشناسد. دادستان دادگاه بسیار بر آشفته شد و جلسه دادگاه تا مدتی نظم خود را از دست داد"(مهرنامه ش49 ص271).
فاعتبروا یا اولی الابصار
رفاهی پس از انقلاب، از ایران مهاجرت کرد و سالها در انگلستان اقامت گزید و در گمنامی زیست ولی در چندسال اخیر که نیاز به تیمار داشت به وطن بازگشت. گویا می خواستند او را در قطعه نام آوران اصفهان دفن کنند ولی خودش وصیت کرده بود در شهرضا در جوار پدر و مادرش دفن شود و در مجلس او کسی منبر نرود و فقط قرآن بخوانند.
خدایش رحمت کند.
شنبه29دی1397

کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام   emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک         Emadbaqi@

پیوندهای زیر نیز درباره اوست
http://www.shahreza.info/دكتر-خليل-رفاهي/
http://www.x-shobhe.com/shobhe/6056.html