شنبه 31 فروردین 1398

ممنوعیت عرضه برخی کتاب ها در نمایشگاه بین المللی توسط دادستانی

امروز شنبه 31فروردین1398 از وزارت ارشاد با مدیر نشر سرایی تماس گرفته و گفتند بفرموده دادستانی تهران کتاب های "اعدام و قصاص" از عمادالدین باقی و "دین دولتی و دولت دینی" از محمدقوچانی که هر دو قدیمی و بلحاظ قانونی دارای مجوز انتشار هستند در نمایشگاه نباید عرضه شوند. ظاهرا لیستی از کتاب های ناشران دیگر هم به وزارت ارشاد ابلاغ شده است که نباید در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه شوند.
یکم اینکه این کار نقض تفکیک قوا و مداخله قوه ای در کار قوه دیگر است و مانند این است که یک وزارتخانه حکم صادره یک دد گاه را باطل اعلام کند یا برای قوه قضاییه تعیین تکلیف نماید.
دوم اینکه این کارها نتیجه عکس دارد و همه آن کتاب ها را پرفروش تر می کند در حالی که این کتاب ها اصولا به دلیل تاریخ انتشارشان به ندرت به نمایش درمی آیند و طبق تجربه سال های گذشته، عرضه و فروش آنها در شمار محدودی انجام شده است ولی اکنون افکار عمومی را کنجکاو می کند که مگر در این کتاب های دارای مجوز چه سخنی است که نباید در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه شوند.
سوم اینکه در دنیای بدون مرز و کنترل اینترنت که هر کتاب ممنوعه ای به سادگی در دسترس عموم است منطق عقلایی ایجاب می کند که از نشر کاغذی در چارچوب مقررات استقبال شود.

کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام   emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک         Emadbaqi@