جمعه 1 شهریور 1398

اختلاف فکری یا منفعتی؟ توطئه یا واقعیت؟

در پی مناقشه شیخ محمدیزدی و شیخ صادق لاریجانی کانالی به نام"حوزه تراز انقلاب اسلامى" مقاله ای نوشت و کانال های همسو بازنشر کردند. در مقاله یادشده با بیان اینکه: "بعد از شکل گیری جریان اصلاحات، اتاق فکر این جریان، تصمیم گرفت برای نفوذ و ایجاد عقبه حوزوی، جریانی را در حوزه ها شکل دهد" نام هایی را ردیف کرده از جمله نگارنده و به قول خودش "جریان منتظری و جریان فتنه" و حتی"بیت امام" ودر کنار آنها، جریان های مخالف نظام مثل اپوزیسیون داخل و خارج کشور و مجمع محققین و مدرسین. سپس نقش همه آنها در "شکل دهی دوقطبی های کاذب حوزه نجف_ قم و آخوند حکومتی و غیر حکومتی در راستای ایجاد انشقاق در بین جریانهای انقلابی" را مطرح کرده و در نهایت می گوید: "اینکه گاهی بین جریانات انقلابی اختلاف نظر باشد طبیعی است اما اینکه این اختلاف نظرها!! به جدال در رسانه ها و فضای عمومی کشور کشانده شود طراحی لیبرالها و سکولارهاست و جدای درست بودن یا نبودن سخنان مطرح شده این دو شخصیت حوزوی، بهتر است مواظب باشیم در پازل و طراحی این جریانات بازی نکنیم. بهتر است اختلاف نظرها و انتقادات را در جلسات خصوصی بیان نمایند و حل و فصل کنند"
فارغ ازاینکه نسخه خصوصی کردن اختلاف ها در مقاله یاد شده، چقدر کاربرد داشته یا دارد، اصولا آنچه این جماعت "طراحی" دیگران می خوانند پیشینه صدها ساله دارد. خط تکفیر در سده های گذشته مصادیق فراوانی از جدالی را نشان می دهد که صدسال پیش در نهضت مشروطه نیز به اعدام شیخ فضل الله نوری منتهی شد و اکنون جدال برسرقدرت وثروت هم بدان افزوده شده است. 23سال پیش نیز درباره تکرار تجربه مشروطه چه از این قلم و چه دیگران، هشدار داده شده بود لذا چنان مقاله بی مایه ای درباره دعوای تازه این دوشیخ، بخاطر بی اطلاعی از یک تاریخ است:
"از عهده برنيامدن حل منطقى تضادهايى كه در اثر جنبش مشروطه پيشاروى روحانيت قرار گرفت، سبب ناكامى آن در اين آزمون تاريخى بود و زمينه ‏ساز پيدايش انديشه‏ هاى«اسلام منهاى روحانيت» و«عدم دخالت روحانيت در سياست» گرديد. اكنون انقلاب اسلامى نيز در معرض اين آزمون بزرگ است. با اين تفاوت كه اين بار روحانيت عالى‏ترين مناصب حكومتى را هم در دست گرفته است".(سال 1377-کتاب روحانیت و قدرت، 149).
اما اظهارات شیخ محمدیزدی و شیخ صادق لاریجانی چنانکه در توهم اندیشی بالا آمده اصولا از جنس اختلاف نظر نیست. محتوای اظهارات آنان علیه همدیگر درباره اتهام سوء استفاده از بیت المال یا موقعیت است. هرچند ممکن است بعدها این نوع اختلافات نیز جامه فکری بپوشند.
برای فرار از یک واقعیت تلخ، آدرس اشتباهی دادن و تعدادی نام ردیف کردن و فرافکنی نمودن حاصلی جز استمرار مفاسد نخواهد داشت.

کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi