شنبه 23 شهریور 1398

وعده خشونت های مذهبی بیشتر


به گزارش فارس علیرضا پناهیان، رئیس حوزه علمیه دارالحکمه گفت: "ان‌شاءالله زمان چیرگی حق بر باطل هم خواهد رسید و خواهیم دید که حرف مفت زدن، امکان ندارد. در روایات داریم که با اینکه در حکومت امام زمان(عج) آزادی بیان وجود دارد، امّا کسی که حرف باطل بزند، اعدام می‌شود. مردم هم نمی‌گویند آزادی بیان نیست، بلکه به این حد از فهم رسیده‌اند و می‌دانند که از روی غرض‌ورزی حرف زده است".

برخی تأثیر خودبرانداز سخنان شان را و نیز
مفهوم ازادی بیان را درک نمی کنند و همچنین لوازم انچه می گویند را نمی دانند.
1- خودبراندازی این است که وقتی انبوهی شبهات تاریخی و کلامی در شبکه های اجتماعی درباره امام زمان پخش شده این جماعت نه تنها پاسخ اقناع کننده به آنها نداده اند که اگر تا دیروز با وعده های آرمانی برای عدالت جهانی حضرت مهدی اعتقادی موعودگرایانه هم وجود داشت با ترسیم سیمایی خشن از آن حکومت آرمانی، همان انگیره باقی مانده را هم تباه و این باور را به کلی براندارند.
2- درباره ازادی بیان، نمی فهمند که آزادی بیان یعنی حق خطا کردن و حق داشتن هر عقیده ای ولو اینکه بعضی آن را باطل بدانند(برای توضیح این سخن به لینک های چند گفتار در زیر مراجعه شود) جالب اینکه در روایات امده است که در حکومت مهدی(ع) هم پیروان ادیان دیگر وجود دارند و آزادانه زندگی می کنند ولی که آزادی بیانی که خطیب نامبرده به امام نسبت می دهد اهانت به حضرت است زیرا به دیکتاتورترین چهره ها تشبیه کرده که آنچه را خود حق می دانستند آزاد بوده و آنچه باطل می دانستند ممنوع و مستوجب مجازات.
3- این افراد لوازم حرف های خود را نیز نمی فهمند. برای مثال فرض کنید شرایط عوض شده و کسانی که مخالف امثال این خطیب هستند قدرت را به دست گرفته اند ولی منطق شان از جنس منطق همین جماعت است و با همین استدلال، خطیب نامبرد را اعدام کنند به جرم اینکه حرف باطل می زند و  بگویند ما طبق الگوی حکومت مهدوی عمل کرده ایم و مبنای عمل مان هم منطقی است که خودتان قبول داشته و ترویح کرده اید و ما به قانون خودتان عمل کرده ایم.
حقیقتا حوزه علمیه ای که با چنین دیدگاه هایی مدیریت شود، بروندادش چه خواهد بود؟

لینک چند گفتار درباب آزادی بیان و حق خطا و عقیده باطل که در وبگاه نگارنده قابل جستجوست:

آزادي عقيده و نكته‌هاي خطاانگيز
http://www.emadbaghi.com/archives/000735.php#more

آزادي بيان، حق خطا
http://www.emadbaghi.com/archives/000146.php#more

حق خطا کردن و گفتار نادرست از لوازم حق ازادی بیان است)
https://goo.gl/dM6Zdi

پاشنه آشیل آزادی بیان(به مناسبت پاسداشت روزجهانی آزادی بیان)
http://www.emadbaghi.com/archives/001041.php#more