چهارشنبه 25 دی 1398

یاری به هموطنان سیل زده شرق کشور

گزارش های مردمی از سیل سیستان و بلوچستان حاکی از لزوم توجه فوری تر و وسیع تر مسئولان و مردم است.طبق گزارش های مردمی، سیل به تاسیسات زیربنایی ومنازل وبخش کشاورزی مردم آسیب زیادی وارد کرده. بی تدبیری در ذخیره آب در سدهای منطقه از مشکلات جدی است. ابتدا با وجود اعلام واخطار، رهاسازی سدها برای کشاورزی و شرب، صورت نگرفته ولی همزمان با سیل به دلیل پرشدن ظرفیت سد اقدام به رها سازی کرده اند.
با گذشت چندروز از سیل، مردم در روستاهای دشتیاری و زرآب، داخل آب اسیر شده ‌اند. راه امدادرسانی زمینی وجود ندارد و امدادگران ناچار به استفاده از قایق شده‌اند. یک فعال رسانه‌ای محلی درباره علت سیلاب به سو مدیریت اشاره کرده و می گوید: مسئولان از چند روز پیش می‌دانستند قرارست باران شدید بیاید اما سدها را تخلیه نکردند. سد پیشین، در سرباز باید تخلیه می‌شد. سد زیردان هم از زمانیکه ساخته شده، اولین بار است که آبگیری می‌شود. دو روز پیش ظرفیت این سد در عرض ۹ ساعت کاملاً پر شد و این نخستین بارندگی بود که توانست این سد را پر از آب کند. اکنون دریچه‌های سد را باز کرده‌اند و حجم آبی که از دریچه‌ها می‌رود، حیرت‌انگیز است.
کمال‌زهی فعال رسانه ای می گوید نجات مردم از پشت بام منازل و درختان با تاخیر زیاد وفقط با سه فروند بالگرد صورت گرفته. مردم به صورت خودجوش وبا خودروهایی که قبلاً سوخت حمل می کردند به یاری شتافته و خود را به روستای صعب العبور رسانده اند.
صداوسیمای استان باید اطلاع‌رسانی می‌کرد. وقتی می‌دانستند قرار است باران شدید بیاید، حداقل کار این بود که از طریق رسانه به مردم منطقه هشدار بدهند.
زندگی مردم از دست رفت.بلوچ‌ها بسیار قانع‌اند. وقتی یک اتاق داشته باشند، می‌گویند همه چیز دارند، اما در این سیل همین تک‌اتاق‌ها وخانه های گلی و کپری و چند رأس دام که قوت روزانه‌شان را تأمین می‌کرد، نابود شد.
مردم دشتیاری پیش از این‌که باران بیاید، آب سالم برای آشامیدن نداشتند و از آب باران‌های کم‌حجم فصلی که در چاله‌ها جمع می‌شد، برای خوردن استفاده می‌کردند.
اکنون روستاهای عورکی، بازار بزرگ، حاج آدم بازار، شکر بازار، مولوی بازار و…کاملاً در آب هستند ومردم  راه خروج ندارند.آن‌ها فریاد می‌زنند «ما از همه‌چیز خود از باغ، خانه‌ها و دام‌ها گذشته‌ایم. فقط کمک کنید زن و فرزندان ما زنده بمانند!»
معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندارچابهار نیز اظهار داشته: سیل بیش از ۳۵۰ روستا از مجموع ۴۳۸ روستای چابهار را درگیر کرده و به دلیل حجم بالای سیلاب رودخانه های باهوکلات و کاجو و سرریز سدهای پیشین و زیردان موجب تخریب جاده های مواصلاتی، پل ها، آبگرفتی معابر و خانه ها، نفوذ آب در واحدهای مسکونی مردم شده است.
هنوز مسیرهای تعدادی از روستاهای بنت مسدود و اطلاعی از وضعیت مردم آنجا در دست نیست. ارتباط تلفنی با بنت مجددا قطع شده و اطلاع دقیقی از وضعیت مردم سیل زده در کل شهرستان نیکشهر هم نیست. مسیر ارتباطی و تلفنی روستاهای بالا دست داروکان هنوز برقرار نشده و اطلاعی از مردم آن منطقه نيست.
مردم بیش از ۷۰ روستا در منطقه بزرگ عورکی و تلنگ در پشت سیلاب مانده و چشم انتظار کمک های جمع آوری شده خیران بومی چابهار و سایر مناطق همجوار و استانهای کشور هستند.
ایرنا(۲۴دی ۱۳۹۸ کد خبر: 83633038)گزارش داده تخریب جاده دسترسی، امدادرسانی به ۱۲۰ هزار سیل زده در چابهار را مختل کرده است. صدها دستگاه خودروی سبک و شاسی بلند و لندکروز حامل کمکها و نیروهای مردمی به علت شکسته شدن بیش از ۱۰ دهنه پل در محدوده روستاهای عورکی و تخریب راه صدها روستای سیل زده چابهار در انتظار یافتن مسیری برای رسیدن به نقاط سیل زده و امدادرسانی به مردم گرفتار در سیلاب هستند.
برخی از نیازهای فوری مردم موادغذایی، آب معدنی، لوازم خانگی نظیر موکت و پتو و لباس گرم و بازگشایی راههای روستایی، وصل برق، آنتن دهی تلفن و برقراری اینترنت است تا نیروهای امدادی و مردم بتوانند با سیل زدگان ارتباط برقرار کرده و ضمن توزیع اقلام مورد نیاز از احوال یکدیگر مطلع شوند.
راه های زمینی و پل و جاده ها با ابنیه ضعیف و شنی تخریب شده و هم اینک امدادرسانی تنها با قایق و بالگرد امکانپذیر است و بعد از گذشت چند روز از سیل و بارندگی ها تنها بالگرد موجود برای امدادرسانی به بیش از ۳۰۰ روستای گرفتار در سیل فقط در چند روستا حضور یافته و کمک کرده است. هرچند گزارش های تکمیلی از حضور 3 بالگرد خبر داده اند اما بخشدار دشتیاری نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: یک بالگرد برای تمامی ۳۰۰ روستای سیل زده اعزام شده ونارضایتی مردم از خدمات رسانی خیلی بالاست. در دهیاری روستای نوبندیان هزاران نفر سیل زده از دهها روستا، درخواست جابجایی هوایی بیماران را دارند.
به یاری مردم نجیب سیستان و بلوچستان بشتابیم.
کمک های انسانی و مالی ازطریق هلال احمر که یک نهاد خدمات رسانی فعال و سراسری است می تواند انجام شود و آنان که به هردلیل می خواهند از طریق نهادهای دیگر یاری کنند "موسسه دست یاری به دشتیاری" در منطقه سیل زده با شماره 6037707000128060
یکی از یاریگران است.