چهارشنبه 7 اسفند 1398

تبریک روز وکیل

روز وکیل بر همه وکلا و حقوق بانان خجسته باد.
اما روز وکیل، روز جشن و روز تازه شدن داغ کهنه مبارزه برای صیانت از استقلال کانون وکلا نیز هست، روز یادآوری تلخ تبصره ماده128 قانون آیین دادرسی سابق و تبصره ماده48 قانون کنونی که برخلاف اصل جهانشمول همطرازی شان قاضی و وکیل، حرمت شان(به ویژه در پرونده های سیاسی وعقیدتی و مطبوعاتی) رعایت نمی شود و در واقع این شهروندان و حقوق شان است که تحقیر و تضییع می شوند ولی به اندازه تهدید ویروس شوم کرونا هم التهاب و نگرانی عمومی و حکومتی ایجاد نمی کند. در سالهای گذشته، عدم حضور وکیل در تحقیقات مقدماتی چه جان ها و هزینه های گزافی را روی دست این کشور گذاشته است! و متاسفانه مجلس دهم نیز با وجود بسترهای مساعد اما هیچ گامی برای اصلاح آن برنداشت.
روز هفتم اسفند برای وکلا روز وکیل است اما برای من که سالهاست با گروهی از بهترین های شان کار می کنم روز عزیزانی است که یا رنج بند و زندان را بخاطر ادای وظیفه انسانی شان متحمل شده اند و یا سالهاست در پرونده های حقوق بشری بدون هیچ چشمداشتی،جایزه ای، دریافتی و حتی گاهی با پرادختی، دلسوزانه از موکلین خود دفاع می کنند و همچون برخی که چون طبلی توخالی پرصدایند و بیشتر دیده و شنیده می شوند جویای نام و نشان هم نیستند. اینان با خلوص شان درس های بزرگی می دهند و فقط به فکر نجات غریق اند.
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عابد و عالِم چه فرق بود؟
تا اختیار نمودی از آن، این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر می برد ز موج
وین سعی می کند که بگیرد غریق را
اینان وکیلانی هستند که این سخن سعدی زمزمه شان است:
سعیم این است که در آتش اندیشه چو عود
خویشتنِ سوخته ام تا به جهان بو برود
هرچند در هر طایفه ای، در میان جواهرات خس و خاشاک هم ممکن است وجود داشته باشد اما ارزش و منزلت جامعه وکالت به گوهر اینان است. وکیل یعنی: سوی بهینه راه طلب کن یکی خفیر.
و سعادتی برای این قلم است که در کنار گوهران و پاسداران حق باشد.
خنک آن چشم که گوهر زخسی بشناسد
خنک آن قافله‌ای کو بودش دوست خفیر

کانال گفتارهای باقی
 https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام  emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک        Emadbaqi@