دوشنبه 4 فروردین 1399

قرنطینه را چگونه سپری کنیم؟

بگذرد این روزگار تلخ تر از زَهر
بار دگر روزگار چون شِکَر آید

طبق آنچه از داده های موجود به دست می آید به گمان قوی، قرنطینه خانگی ممکن است چندهفته دیگر ادامه پیدا کند وتعطیلات نوروزی و پس از آن را بخاطر مصلحت فردی و عمومی مان به جای دید وبازدید در خانه بمانیم.
در این موقعیت به جای اینکه حلقه ای از زنجیره تداوم ویروس کشنده باشیم به عاملی برای گسستن زنجیره کرونا بدل شویم همانطور که در تصویر کبریت های شعله ور دیده می شود.
باید خلاء مهمانی های نوروزی را با مهمانیِ همیشه پرسود و کم هزینه، به نام «کتاب» پر کرد. این روزها قرنطینه خانگی اختیاری اما بسیار ضروری، ممکن است اعتیاد به شبکه های اجتماعی را بیشتر کند که در روال عادی زندگی بعدی تاثیر منفی می گذارد اما قرنطینه، فرصتی طلایی است برای مطالعه کتاب و مقالات ارزشمند در روزنامه ها و مجلات و نیز در شبکه های اجتماعی و دیدن فیلم های مفید.
به قول دانشمندان کلاسیک علم الاجتماع، انسان موجودی مدنی بالطبع است و بدون جامعه چون ماهی بیرون افتاده از آب. اما همین انسان در شرایط ایزوله شدن کامل، این توانایی را دارد ‌که از طریق دنیای ذهنی خود ارتباطات ایجاد کند و این خلاء را تا حدی به صورت ذهنی پر کند. به همین دلیل است که یک زندانی در سلول انفرادی با کتاب می تواند از طریق ذهنی با جامعه، تاریخ، گذشتگان و افراد ارتباط برقرار کند و تنها قدری از آلام انفرادی بکاهد و ندادن کتاب شکنجه مضاعف است.
حتی در بند عمومی زندان که محیطی رنج آور و یک قرنطینه ای اجباری بود، کتابخوانی مرهمی بود بر مشقت زندان. یکی از راه های شکنجه زندانی، ممانعت از دادن کتاب به اوست، به همین دلیل در اسناد حقوق بشری، دسترسی به کتاب و روزنامه، جزو حقوق زندانی به شمار رفته است.
پس از یک دوره محرومیت، از زمانی که گذاشتند کتاب داشته باشیم، کتاب، زندان را برای مان به عمر مفید بدل کرد و قدری از رنج آن کاست.
قرنطینه خانگی این روزها اما این امتیاز را دارد که نیازی نیست برای خرید کتاب به بازار بروید. مراکز پخش و ناشران و کتابفروش ها با پیک (داخل شهر) و با پست(برای شهرهای دیگر) کتاب را ارسال می کنند. برخلاف زندان، این امکان وجود دارد که با یک تلفن سفارش دهید و در خانه تان کتاب را تحویل بگیرید. حتی در این روزهای تعطیل، کتابخانه های دیجیتالی هزاران کتاب را رایگان در اختیار ما قرار داده اند و به سهولت و رایگان در دسترس همگان قرار گرفته اند مانند کتابخانه ملی ایران، دانشگاه تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز در قالب پویش کتابخانه پلتفرم‌های فیدیبو، طاقچه، نوار، کتابراه و پژوهان با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های بزرگسال با 70درصد و کتاب‌های کودک و نوجوان با 80 درصد تخفیف عرضه می شوند.
فرض کنید در جمعیت ۸۳ میلیونی ایران در طول یک ماه ۳۰ میلیون کتاب خوانده شود یعنی برابر هردونیم نفر یک کتاب. تصور کنید چه تحولی در اقتصاد نشر و حوزه فرهنگ رخ می دهد.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک Emadbaqi@