چهارشنبه 13 فروردین 1399

12 فروردین سالروز جمهوری اسلامی!

12 فروردین سالروز جمهوری اسلامی!
آیت الله خمینی روز 12 بهمن57 در بهشت زهرا یک اصل حقوقی بنیادی را درباره دلیل لزوم تغییر رژیم مطرح کرد:«پدران ما نمی توانند برای ما تصمیم بگیرند».
فرض می کنیم در رفراندم جمهوری اسلامی در12فروردین58 همه چیز درست بوده و مناقشه ای در آرای 98درصدی مردم هم نیست ولی تمام رای دهندگان 18 میلیون بودند یعنی 98 درصد واجدین شرایط 16 سال به بالا 18م نفر بوده و الان واجدین شرایط 18سال به بالا 58 میلیون نفر هستند. بنابراین هیچ مبنای شرعی، عقلی و حقوق بشری وجود ندارد که رای آن18میلیون که بسیاری شان دیگر در حیات نیستند می تواند بر جمعیت82 میلیونی امروز که اکثرشان آن زمان را درک نکرده اند حاکم باشد.
از سوی دیگر نظام سیاسی در کشور هم پیراهن نیست که بشود هر روز آن را عوض کرد و در کشورهای دموکراتیک هم چنین نمی کنند اما نظام های سیاسی مقدس هم نیستند که نتوان به آنها دست زد بلکه بقا و مشروعیت شان تابع خواست مردم است. پس چه باید کرد؟ در جهان امروز ازطریق یک سازوکار انتخاباتی کاملا دموکراتیک و غیرایدئولوژیک  مشروعیت را پیوسته تجدید و مشروعیت مستمر ایجاد می کنند، اما در ایران نظارت استصوابی در تضاد با این سازوکار است.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com