چهارشنبه 27 فروردین 1399

پشتیبانی عملی جامعه مدنی از آسیب‌دیدگان کرونا

در این هفته های کرونایی برخی مشاغل. رونقی چندبرابر یافته و برخی به تعطیلی و ورشکستگی افتاده اند. در چنین شرایطی که هر روز در اندیشه غم معاش افراد زیادی هستیم که این روزها مشاغل شان را از دست داده اند، درآمد ندارند و فاقد پس انداز هم هستند، برخی خبرها چقدر شادی آور اند!
آقای جواد نورمحمدی از خیٌرین و مفاخر ورزشی در استان البرز(کرج)، امروز در گفتگویی که داشتیم خبری دادند که بسیار شادمانم کرد. گفتند "موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب" که به همت جمعی از هنرمندان و ورزشکاران ارجمند تأسیس شده است فراخوانی را در ۱۱ فروردین منتشر کرده که تا امروز یعنی در مدت ۱۵ روز، مردم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک نقدی واریز کرده اند و خود عزیزانی که مؤسسه را تشکیل داده اند نیز مبالغی را افزوده اند. در این فاصله صدها بسته مواد غذایی به مناطق مختلف محروم در جنوب تهران، مازندران، خراسان، لرستان و دیگر مکان ها فرستاده اند که مستقیم برای زنان سرپرست خانوار یا خانواده هایی که نان آورشان شغلش را بخاطر شرایط کرونایی از دست داده است اهدا شده و این روند ادامه دارد. ویدئوهای کوتاه ارسالی، جوانان و ورزشکاران و هنرمندانی را نشان می داد که با پوشیدن ماسک و بدون تبلیغ و خودنمایی هدایا را گمنامانه تحویل می دادند و می رفتند.
واقعیت این است که در شرایط بحران فراگیر. از عهده هیچ دولتی به تنهایی کاری برنمی آید و نهادهای مدنی و خود مردم سهم اصلی را دارند. این خبر نشان می داد بر خلاف تلاش ذهن های بیمارگونه ای که می خواهند فقط سیاهی ها را ببیند، در این جامعه فضیلت و انسانیت نمرده است. وجود افراد ناصالح و سودجو هیچ وقت نباید چنان موجب دلسردی بشود که این انسانهای نیکوکار و نوعدوست را که کم نیستند، نبینیم. اینان مایه های تقویت دلگرمی، امید، دلبستگی و همبستگی اجتماعی اند.

در این هفته های کرونایی برخی مشاغل. رونقی چندبرابر یافته و برخی به تعطیلی و ورشکستگی افتاده اند. در چنین شرایطی که هر روز در اندیشه غم معاش افراد زیادی هستیم که این روزها مشاغل شان را از دست داده اند، درآمد ندارند و فاقد پس انداز هم هستند، برخی خبرها چقدر شادی آورند!
آقای #جواد_نورمحمدی از خیٌرین و مفاخر ورزشی در استان البرز(کرج)، امروز در گفتگویی که داشتیم خبری دادند که بسیار شادمانم کرد. گفتند "موسسه خیریه خادمین علی ابن ابیطالب" که به همت جمعی از هنرمندان و ورزشکاران ارجمند تأسیس شده است فراخوانی را در ۱۱ فروردین منتشر کرده که تا امروز یعنی در مدت ۱۵ روز، مردم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک نقدی واریز کرده اند و خود عزیزانی که مؤسسه را تشکیل داده اند نیز مبالغی را افزوده اند. در این فاصله صدها بسته مواد غذایی به مناطق مختلف محروم در جنوب تهران، مازندران، خراسان، لرستان و دیگر مکان ها فرستاده اند که مستقیم برای زنان سرپرست خانوار یا خانواده هایی که نان آورشان شغلش را بخاطر شرایط کرونایی از دست داده است اهدا شده و این روند ادامه دارد. ویدئوهای کوتاه ارسالی، جوانان و ورزشکاران و هنرمندانی را نشان می داد که با پوشیدن ماسک و بدون تبلیغ و خودنمایی هدایا را گمنامانه تحویل می دادند و می رفتند.
واقعیت این است که در شرایط بحران فراگیر. از عهده هیچ دولتی به تنهایی کاری برنمی آید و نهادهای مدنی و خود مردم سهم اصلی را دارند. این خبر نشان می داد بر خلاف تلاش ذهن های بیمارگونه ای که می خواهند فقط سیاهی ها را ببیند، در این جامعه فضیلت و انسانیت نمرده است. وجود افراد ناصالح و سودجو هیچ وقت نباید چنان موجب دلسردی بشود که این انسانهای نیکوکار و #نوعدوست را که کم نیستند، نبینیم. اینان مایه های تقویت دلگرمی، امید، دلبستگی و #همبستگی_اجتماعی اند.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com