پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399

کوتاه از کرونا و نگاه به انسان و جهان:

فایل ویدیویی کوتاهی پیرو درخواست برخی عزیزان از "حامیان جامعه مدنی ایران(حجم)" درباره پاره ای از دغدغه های کرونایی به "شبکه کمک" تقدیم شد که در صفحه اینستاگرامی شان با لینک زیر در دسترس است:
https://www.instagram.com/tv/B_2dgG_AXRJ/?igshid=t2roqe6043ei

همچنین ویدئوی کامل تر در صفحه اینستاگرام باقی در دسترس است. متن حروفیِ ویدئو را در زیر می نگرید:

بنا به خواست سرکارخانم مینو مرتاضی و اقای سعید دهقان از حامیان جامعه مدنی ایران، بر آن شدم دو نکته را خدمت شما عزیزان عرض کنم:
یکی اینکه بعضی ها فشار می آورند بر بازگشایی اماکن مذهبی مانند مساجد و زیارتگاه ها لازم است به آنها بگویم که اگر دغدغه دین دارند بدانند که اساس وغایت دین انسان است که تمام فقهای اسلام از شیعه و سنی فتوا داده اند که جان و آبروی انسان مقدم و حاکم بر تمام احکام و واجبات دینی است.هرچند در جزییات به ان کمتر توجه کرده اند. هر جا که این دو به خطر بیفتد همه احکام و واجبات باید تعطیل شوند. ما درشرایطی هستیم که نه تنها جان مردم در خطر است که اگر با اصرارهای غیر منطقی بر بازگشایی، تلفاتی به وجود آید آبروی اسلام هم در خطر است. اگر بعضی از ادارات باز هستند به خاطر انجام کارهای ضروری مردم است که باز در این زمینه هم روایات و فتاوای فراوانی وجود دارد دال بر اینکه راه اندازی کار مردم مقدم بر احکام دیگر است. اگر نماز اصلش واجب است اما جماعتش مستحب است در حالی که سلامت مردم و راه اندازی کار مردم واجب است.
دوم اینکه کرونا دیر یا زود می رود ولی بیایید بعضی تجربیات دوره کرونایی را به سنت دائمی در زندگیمان تبدیل کنیم که اگر کرونا همچنان مهمان ما باشد از ان در امان باشیم و اگر هم نباشد همیشه برای بیماریهای مشابه پیشگیری کرده باشیم؛
و آن تجربیات هم نظافت و بهداشت است، رعایت فاصله در مکان های عمومی ست، تمیزی مداوم گوشی ها و دستگیرها و بهداشت در غذاها و رعایت حال همدیگر است. رعایت محیط زیست است. اینکه کمتر به جان این طبیعت زیبا و مهربان بیفتیم اینقدر زباله نثارش نکنیم اینقدر پلاستیک در حلقوم این طبیعت نریزیم که روزنه های تنفسی اش را بگیرد انقدر با خودمان و با جامعه مان و با طبیعت مان بیرحم نباشیم.
اگر همین یک درس از کرونا برای ما بماند به گمانم روح تمام کسانی که در این میان قربانی شدند شاد می شود از اینکه آنها رفتند ولی باعث شدند که دیگران سبک تازه‌ای از زندگی سالم را بیاموزند.
بیایید باهم نهضت زندگی سالم، غذای سالم و طبیعت پاک راه بیندازیم. این مواد سمی شوینده های شیمیایی را کمتر به سفره‌های زیرزمینی سرازیر کنیم، و از مایعات ضدعفونی کننده و شوینده های سنتی و طبیعی بیشتر استفاده کنیم. آب را که خون طبیعت است کمتر هدر کنیم و پاک تر بداریم.
بین خوشمزگی و سلامتی؛ خوشمزگی را ترجیح ندهیم و کمی از سرخ کردنی ها فاصله بگیریم
این همه گوشت حیوانات را مصرف نکنیم. باور کنید پروتئین ها و ویتامین ها و بسیاری از مواد مورد نیاز بدن ما در گیاهان و چیزهای دیگر هم پیدا می شود.
با خود و با جامعه و با طبیعت مهربان باشیم.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک Emadbaqi@