جمعه 16 خرداد 1399

چگونه حقیقت آفتابی می شود؟

#عمادالدین_باقی
پس از برکناری #آیت_الله_منتظری، در موج اول چنان حملات گسترده و بی وقفه ای انجام شد که هر کسی جز آیت الله منتظری بود شخصیت او نابود می شد اما چنین نشد. در گام دوم کوشیدند نام و یاد او را محو کنند به گونه ای که حتی در فیلم ها و تصاویر دوره انقلاب در تلویزیون و دیگر رسانه‌های حکومتی تصویر او را #سانسور می کردند اما تشیع پیکر ایشان با وجود آنهمه محدودیت اطلاع رسانی و محدودیت های امنیتی و ممانعت ها نشان داد که این هم بی ثمر بوده است. گام سوم این بود که با سبک جدیدی همچون ساختن فیلم و مستند و گرفتن مصاحبه و خاطره از افراد مختلف او را بی اعتبار کنند و نتیجه آن شد که در خرداد امسال(1399) کتاب ها، مقالات و مصاحبه های متعددی در تلویزیون و بازار نشر عرضه شد که به گمان من نیازی به دفاع از آیت الله منتظری نیست. آنها با هدف تخریب، حقایق زیادی را بیان کرده‌اند که آیت الله منتظری را در نسل جدید و آیندگان محبوب تر می کند. در این گفتگوها اشتباهات و نادرستی های فراوانی وجود دارد که پیشتر هم پاسخ آنها داده شده و با اسناد و ادله معتبر می توان نادرستی شان را روشن کرد اما در این سطور فقط چند نمونه زیر را که ذم بالاتر از مدح اما ناخواسته و با هدف بی اعتبار سازی است را ببینید. هیچ کدام سخن ما نیست. همه آنها سخنان شخصیت هایی است که به مخالفان سرسخت آیت الله منتظری در حکومت تبدیل شده بودند و در همین روزها به مناسبت سالگرد 14و15 خرداد، به منظور بی اعتبار کردن او این سخنان را گفته اند.
ما همواره می گفتیم در واقع اختلاف ها جنبه #حقوق_بشری داشته و بر سر مسائل مربوط به #زندان ها، #اعدام ها، ادامه جنگ، شیوه اداره کشور، شیوه برخورد با مخالفین و... بود ولی گروهی کوشیده اند برای لوث کردن کردن جنبه های اصولی و ارزش های انسانی و اخلاقی نهفته در مواضع آیت الله منتظری، موضوع سیدمهدی هاشمی را عمده کرده و وانمود کنند که همه این اختلافات پس از برخورد با #مهدی_هاشمی شروع شد. ما می گفتیم ولی نامه ایت الله منتظری به امام خمینی در مهر1360 در انتقاد به انچه در زندان ها رخ می دهد سال ها پیش از آن بوده و اختلاف نظرهایی از گذشته وجود داشته، (هرچند دست های آلوده ای این اختلافات را که می توانست به سود کشور رفع شود به گونه دیگری حل کردند) اما این سخن انکار می شد. می گفتیم کسانی که نگران آینده خود و بقا در قدرت بودند می دانستند که ایت الله منتظری در جایگاهی است که هیچکس جز امام خمینی قدرت برخورد با او را ندارد و اگر دیر بجنبند آینده ای نخواهند داشت و تفتین طولانی مدت در روابط این دو و در نهایت انتشار نامه مربوط به اعدام های 67 از بی بی سی را - دست کم به عنوان یک فرضیه- باید در همین نگرانی ها جستجو کرد. اکنون فارغ از اینکه ما با یکی از این دو دیدگاه موافق باشیم یا مخالف اما ابتدا باید تفاوت این دو دیدگاه را بشناسیم. سخنان زیر را که روشنگر تفاوت این دو دیدگاه و از زبان مخالفان آیت الله8 منتظری است بدون هیچ شرحی می خوانید:

۱- آقای #ری_‌شهری در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMEMNEI.IR:
«عزل ایشان از مسائل بسیار مهم تاریخی انقلاب هستند.... این کار به جز از امام رحمه‌الله با اذن الهی از دست کسی ساخته نبود. تنها امام رحمه‌الله بود که به‌عنوان واسطه‌ی تقدیر بزرگ الهی این کار بزرگ به دستش انجام شد».
۲ – ری شهری: «ببینید آقای منتظری در بیست و دوم بهمن ۶۷ دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌ویژه جنگ تحمیلی را به‌شدت زیر سوال برد. هم رسانه‌ها گفتند و نوشتند و هم در آخرین دیدارهایی که بنده با امام رحمه‌الله داشتم همین صحبت‌ها شد. یک خاطره‌ی تاریخی هم اینجا بگویم. بنده به امام رحمه‌الله عرض کردم که آقا این حرف‌ها چیست که آقای منتظری می‌زند و در همه‌ی رسانه‌ها و تلویزیون و رادیو هم پخش می‌شود!؟ ایشان خیلی ناراحت شدند. حاج احمدآقا هم نشسته بود. آنجا امام رحمه‌الله فرمودند که دیگر صحبت‌های آقای منتظری رسانه‌ای نشود. یک نکته‌ی دیگری را هم بگویم. در آن جلسه حاج احمدآقا به بنده رو کردند و گفتند آقا من حرفی به شما نگفتم که اینها را به امام بگو! گفتم بله و من الان دارم خودم می‌گویم و از این حرف‌های آقای منتظری تعجب می‌کنم».
۳- ری شهری: «امام رحمه‌الله می‌دانست اگر بعد از ایشان، آقای منتظری زمام امور را به دست گیرد همه چیز عوض می‌شود. این مطلب را یکی از نزدیکان آقای منتظری خصوصی قبل از مطرح شدن مسئله‌ی مهدی هاشمی و قبل از اینکه این حرف‌ها پیش بیاید، به من گفت. این شخص به من گفت که انقلاب باید از ریشه عوض بشود! این عین حرفش بود».
۴- ری شهری:«آقای منتظری این‌قدر بینش سیاسی نداشت و فاقد بینش سیاسی بود که تلاش‌های هشت سال دفاع مقدس را زیر سوال برد و دشمنان را شاد و دوستان را مأیوس کرد. متن حرف‌هایش را هم کیهان آن موقع منتشر کرد».
۵- «کسی که قائم مقام رهبری هست و امام رحمه‌الله استادش بوده است و می‌خواهد رهبر آینده بشود، چندماه مانده به سالگرد پیروزی انقلاب، مدیران ارشد جمهوری اسلامی را متهم به لج‌بازی می‌کند و آن‌ها را دعوت می‌کند که توبه کنند. ایشان می‌گوید «اگر اشتباهی کرده‌ایم اینها توبه دارد. اقلاً متنبه بشویم که بعداً تکرار نکنیم. باید بفهمیم اشتباه کرده‌ایم و بعد بگوییم خدایا و ای ملت ایران ما اینجا اشتباه کردیم. ما در جنگ تحمیلی خیلی اشتباه کردیم و خیلی‌ها [یعنی امام رحمه‌الله] لج‌بازی کردند.» البته این قسمت اخیر را در خاطراتش آورده است. راجع به شعارهای انقلاب هم می‌گوید «چقدر در این مدت شعارهایی دادیم که غلط بود و خیلی از آن شعارها، [یعنی مرگ بر آمریکا و…] ما را در دنیا منزوی و مردم دنیا را به ما بدبین کرد.»
۶- آیت الله #مقتدایی که بعد از انقلاب از اعضای شورای عالی قضایی بود، دوشنبه شب ۱۲خرداد ۹۹ در برنامه گفتگوی شبکه یک گفت: «یکی از آقایان مراجع... به من نصیحت کرد که از این حمله‌ها ... زندان کردن‌ها و اعدامها پرهیز کنید ... گفتم والله دستور امام هست ما تابع امام هستیم». مقتدایی گفت: «در آن موقع هم حضرت امام به ما روحیه می‌داد حضرت امام چند مرتبه جلسه‌یی پیش امام گرفته شد که واقعاً اعضای شورای عالی قضایی مستأصل شده بودند نمی‌دانستند چه کار بکنند. بنا شد برویم خدمت امام بگوییم. قضیه را خدمت امام عرض شد که (آقا آمار هم دست دادیم) آنجا الآن چه تعداد رادیو در کل جهان ۲۴ساعت علیه جمهوری اسلامی دارد حرف می‌زند، چقدر تلویزیون‌ها، چقدر افراد و شخصیتهای برجسته دنیا می‌آیند مصاحبه می‌کنند صحبت می‌کنند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران چه کار می‌شود کرد؟ نمی‌شود پیش رفت با این اوضاع اینها واقعاً جدی ها! خدمت امام مطرح کردیم که با این حمله‌هایِ (انواع حمله‌ها و هجمه‌ها) علیه این نظام آدم به بن‌بست گیر می‌کند نمی‌شود پیش رفت.»
مجری تلویزیون شبکه یک می‌پرسد سر قضیه مجاهدین و به‌خصوص آن دهه شصت و آن مسائلی که عنوان می‌کنند بعضی‌ها عنوان کردند خب خیلی مسائل عنوان شد و یک نوار صوتی هم بود که از یکی از آقایان در مورد این بیان شد در آن مورد بفرمایید که چه تدبیری می‌کردید چگونه با امام هماهنگ می‌کردید در این زمینه؟
وی در پاسخ گفت: «عرض کنم که آن موقع هم حملات زیاد بود سر و صدا که آه چقدر را اعدام کردند... حتی ببینید یک مطلب مهم‌تر از این حالا اسم هم می‌خواهم نبرم یکی از آقایان مراجع که ما همسایه هم بودیم من از درب منزل آمدم بیرون می‌خواستم بروم تهران برای همان شورای عالی قضایی آن آقا داشت قدم می‌زد از آقایان مراجع بود در کوچه فضای بازی بود ایشون داشت قدم می‌زد من را دید سلام و احوالپرسی گفتند که تهران می‌روی بله، ایشون به من نصیحت کرد که از این حمله‌ها عرض کنم که زندان کردن ها و اعدامها پرهیز کنید به من گفت پرهیز کنید گفتم والله دستور امام هست ما تابع امام هستیم گفت به امام بگویید ما نمی‌کنیم فرمایش ایشان بود به من».
مجری شبکه یک می‌پرسد که شما به امام بگویید نمی‌کنیم؟
مقتدایی جواب می‌دهد: بله بگویید نه، صلاح نیست بگید نمی‌کنیم بگویید مصلحت نیست به ما درس می‌داد که بروید به امام بگویید که وضع جوری هست که صلاح نیست اینجور من گفتم والله خود امام فرمودند که ادامه بدهید با قدرت حتی این منافقین آنهایی که سر موضع هستند امام تأکید می‌کرد آنهایی که سر موضع هستند که اگر امروز از زندان بیاید بیرون فردا انفجار ایجاد می‌کند فرمود با اینها برخورد کنید آنهایی‌شان که سر موضع هستند از موضع خودشان برنگشتند با اینها برخورد کنید این فرمایش امام بود».
۷- خبرگزاری فارس ۱۳۹۹/۳/۸ : حضرت امام(قدّس‌سرّه) به مسئولان مربوط دستور دادند تا ضمن بررسی مجدّد وضعیّت منافقین در زندان، آن دسته از این افراد را که همچنان بر سر موضع نفاق و همراهی با سازمان هستند،‌ به‌عنوان نیروهای داخلی یک سازمان محارب که با استفاده از فرصت، در صدد آشوبگری و تحریک دیگران به شورش هستند، اعدام کنند: «ازآنجاکه منافقین خائن به‌هیچ‌وجه به اسلام معتقد نبوده و هرچه میگویند از روی حیله و نفاق آنها است و به اقرار سران آنها از اسلام ارتداد پیدا کرده‌اند، باتوجّه‌به محارب بودن آنها و جنگ کلاسیک آنها در شمال و غرب و جنوب کشور با همکاری‌های حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آنها برای صدّام علیه ملّت مسلمان ما، و باتوجّه‌به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانه‌ی آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تاکنون، کسانی که در زندانهای سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و میکنند، محارب و محکوم به اعدام میباشند.».در این میان آیت‌الله منتظری نامه‌ای به تاریخ نهم مردادماه ۱۳۶۷ به محضر حضرت امام(قدّس‌سرّه) نوشت و به حکم ایشان در رابطه با اعدام منافقینی که بر موضع خود پافشاری میکنند، اعتراض کرد. نامه‌ی آیت‌الله منتظری، استدلالهایی سست و پیش‌داوری‌های غلطی داشت که به‌هیچ‌وجه از یک عالم دینی که بنا بود رهبری یک کشور و تدبیر امور را به عهده بگیرد، انتظار نمیرفت. ازجمله اینکه، اعدام منافقین حمل بر کینه‌توزی میشود؛ خانواده‌های آنان را داغدار و زده میکند؛ بسیاری از آنان سر موضع نیستند امّا مسئولین تند با آنان معامله‌ی سر موضع میکنند؛ تبلیغات خارجی علیه نظام شروع میشود؛ مسئولان قضایی و اطّلاعات و دادستانی در سطح مقدّس اردبیلی نیستند و بسا بی‌گناهی هم اعدام میشود؛ تابه‌حال از کشتن‌ها و خشونتها نتیجه‌ای نگرفته‌ایم جز اینکه تبلیغات علیه خود را زیاد کرده‌ایم؛ و اعدام افرادی که در گذشته به کمتر از اعدام محکوم شده‌اند، بدون فعّالیّت تازه‌ای، بی‌اعتنائی به همه‌ی موازین قضایی است.#آیت‌الله_خامنه‌ای درباره‌ی حکم حضرت امام(قدّس‌سرّه) مبنی بر اعدام منافقین سر موضع میگویند: «امام آدم بسیار با ورعی بود. آدمی که به خاطر یک مسأله‌، اهمّیّت به حدود ندهد و سهل‌انگاری کند اصلاً نبود، هیچ. ایشان واقعاً در همه‌ی مسائل خیلی آدم متورّعی بود، چه برسد به مسأله‌ی خون . خب ایشان با محاسبه عمل و فکر کرده بود. ما این را یقین داشتیم. الان هم من مطمئنم که امام با یک محاسبه‌ی درستی تدبیر کرده بود. یعنی وقتی گروهی با نظام اسلامی و حکومت اسلامی در حال جنگ هستند که محاربند، فقط آدمهایی که الان شمشیر دستشان است محارب نیستند بلکه آن کسی هم که فرض بفرمایید رفته پستش را تحویل بدهد و بیاید، او هم جزو همین‌هاست، آن کسی که دارد خط‌دهی میکند، طراحی میکند، او هم [جزو اینها است]، سرباز ذخیره‌شان هم جزو اینها است. تفاوتی نمیکند. مسأله‌ی محاربه‌ی اشخاصی که با آنها همکاری داشته باشند و متّصل باشند، یک مسأله‌ی حل‌شده‌ای است تقریباً.
۸- #آیت الله_موسوی_تبریزی در گفتگو با نشریه یادآور گرچه در صدد تخریب آیت الله منتظری نبوده و فقط علیه دفتر ایشان سخن می گوید: «حالا چرا بعد از پنج سال پرونده مهدی هاشمی دوباره رو شد، برای خودش بحث مفصلی است. به هر حال هادی هاشمی محکوم شد، ولی به سفارش احمدآقا زندان نرفت و فقط تبعید شد... نمی‌دانم در آن مقطع، رابطه احمدآقا با بیت آقای منتظری چگونه اصلاح شد که به آقای ری شهری گفته بود هادی را در لیست عفو شده‌ها بگذارد ولی دو تا شرط هم گذاشته بود که یکی این بود که پیش آقای منتظری نباشد و به شهر دیگری برود. آقای ری شهری هم اسم او را در لیست عفو گذاشته بود. بنا بود هادی هاشمی سه سال تبعید باشد، شش ماه که ماند، عفو به او خورد. آذرماه یا دی ماه بود که هادی آزاد شد. احمدآقا برای دیدار آقای منتظری و او، ‌با امام ملاقات گرفت. همان جا امام خطاب به هادی فرموده بود که آقای منتظری شخصیت بزرگی است و حسادت‌ها درباره ایشان زیاد است و شما باید مراقب ایشان باشید. صحبت ‌های امام در آن جلسه در بولتن کمیته انقلاب اسلامی که رییس آن آقای سراج موسوی بود، نوشته شده، می‌توانید به آن بولتن مراجعه کنید.
یک حاشیه محرمانه هم برایتان بگویم. یک هفته بعد، آقای ری شهری آمد منزل ما و گلایه کرد که از آن طرف می‌گویند به شرط دور بودن هادی هاشمی از آقای منتظری، آزادش کنید، از این طرف برای او و آقای منتظری با امام ملاقات می‌گذارند و امام هم به هادی هاشمی می‌گویند که مواظب آقای منتظری باشید. خبر هم روی آنتن می رود. احمدآقا این محبت را چهار ماه قبل از عزل آقای منتظری به هادی هاشمی کرد».

نتیجه گیری:
ری شهری: این انقلاب به مقصد اصلی‌اش خواهد رسید. بر خلاف خیلی‌ها که به آینده‌ی انقلاب تردید دارند، من نسبت به آینده هیچ دغدغه‌ای ندارم و مطمئن هستم خداوند متعال این انقلاب را به انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف متصل خواهد کرد.

کانال گفتارهای باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک Emadbaqi@