پنجشنبه 23 مرداد 1399

بهترین کار در #محرم چیست؟

#عمادالدین_باقی
تشخیص عمل صالح زمان، خودش یک #عمل_صالح است. در شرایط کرونایی که مراسم سوگواری سنتی موجب تهدید سلامت و جان خود و دیگران می شود حتی اگر یک نفر به خطر افتد مسئولیت اش با همه کسانی است که تساهل می ورزند. گرچه به سوگواری امام حسین(ع)(و بزرگان و خویشان) سفارش شده اما نباید فراموش کنیم که در شرع نیز تَرتُب احکام وجود دارد. ترک واجب به خاطر مستحب نشانه یک ریا و دروغ است و نشان می‌دهد که مرتکب حتی به واجب هم عقیده درستی ندارد چه رسد به مستحب. اگر امر دائر بین واجب و مستحب بود نوبت به مستحبات نمی رسد. نباید فراموش کرد که از نظر بزرگان دین دعا خوب و مستحب است زیارت هم خوب است اما حفظ سلامت و جان از اهم واجبات است.
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در بیان پروتکل‌های بهداشتی برای مراسم محرم گفت تاجایی که ممکن است به جای چای و شربت مردم به نذر توزیع ماسک بین عزاداران بپردازند.(سه شنبه14مرداد99). اینهم نیکوست اما نیکوتر از آن عملی است که همواره می‌تواند به عنوان عملی برتر و نیکوتر انجام شود. استاد عالیقدر ما زنده یاد آیت الله منتظری به کرات به آنان که به دیدنش می شتافتند توصیه و تاکید می‌کرد به مطالعه و همچنین بارها می‌گفت که مطالعه واجب و دعا مستحب است. این سخن او ریشه در سنت بزرگان راستین دین دارد. مقدس اردبیلی که در مناقبش فراوان گفته و گاه اغراق هم کرده اند و می گویند: "#مقدس_اردبیلی در ذات قدسی و صفات ملکی مانند شجاعت نبی و ولایت وصی و سخاوت حاتم طایی ضرب‌المثل بود و لولؤه البحرین می‌گوید در زهد و پرهیزکاری همتایی نداشت و مقامات و کراماتی را دارا بود که شیخ مجلسی در بحار ذیل آنها که به حضور اقدس حضرت ولیعصر شرفیاب شده اند از وی نام می‌برد و انوارالنعمانیه سید جزایری نقل کرده که مطمئن ترین استادان من از شاگردان مقدس اردبیلی بوده‌اند" اما همو کسی است که چون مقیم نجف و مشغول علم و تحقیق و تدریس بود:"گفته اند موقعی که برای زیارت از نجف به کربلا مشرف می‌شد احتیاط می‌کرد و جمع بین قصر و اتمام می نمود و می‌فرمود تحصیل علم واجب است و زیارت سیدالشهدا مستحب. موقعی که تعارض مستحب با واجب باشد ممکن است نهی متوجه سنت باشد در نتیجه سفر معصیت محسوب شود و شکی نیست که در سفر معصیت باید جمع بین قصر و اتمام نمود(روضات الجنات جلد ۱ صفحه ۱۱۵ و ۱۱۸).
وفق این سنت است که گمان می کنم بهترین کار در ایام محرم به جای سوگواری های متداول گذشته مطالعه درباره محرم و عاشورا است. خاطره نیکویی را در خور ذکر می دانم. چندسال پیش آقای#محمود_دردکشان از فضلای مبارز برای هیئتی در اصفهان ۵۰۰ جلد کتاب "جامعه شناسی کوفه و قیام امام حسین" به قلم نگارنده را ابتیاع و توزیع کرد و می گفت به جای سور و سات و طعام جسم، کتاب و خوراک فکر و روح به عزاداران حسینی دادن شایسته تر است.
من نیز در این ایام از میان کتابهای سودمندی که به زبان های فارسی و عربی منتشرشده چند کتاب به زبان فارسی را توصیه می کنم مانند:
- «لؤلؤ و مرجان» ، نوشته میرزا حسین نوری.
-«عزاداری های نامشروع» از علامه سید محسن جبل عاملی.
-دو کتاب «شهید جاوید» و«نگاهی به حماسه حسینی» از آیت الله صالحی نجف آبادی.
-«حماسه حسینی»  از شهید مرتضی مطهری
-« امام حسین علیه السلام» نوشته دکترسید جعفر شهیدی.
-«راز و رمزهای کربلا» از دکتر ابراهیم یزدی.
-«شاهکاری های بنی امیه» از دکتر فضل الله صلواتی.
- «از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه»، محمد اسفندیاری.
- «رسانه شیعه» از محسن مظاهری.

روزنامه سازندگی شماره ۷۲۷ پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ صفحه ۲

کانال گفتارهای باقی
https://t.m/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک Emadbaqi@