دوشنبه 3 شهریور 1399

بازی حقوقی پیچیده


#عمادالدین_باقی
روزنامه سازندگی شماره ۷۳۶ دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ صفحه ۲
ابعاد سیاسی ماجرای برجام و تحریم تسلیحاتی در قلمرو کار من نیست ولی از جنبه حقوقی و یک بازی پیچیده حقوقی که پشت آن است برایم در خور توجه است.
چنانکه ایران، اتحادیه اروپا، چین و روسیه می‌گویند چون آمریکا از برجام خارج شده، دیگر عضو این پیمان نیست و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند و از نظر حقوقی سمتی در آن ندارد. از طرفی چون تحریم تسلیحاتی شورای امنیت ۲۷ مهرماه امسال منقضی می شود آمریکا دوبار قطعنامه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت داده و هردوبار رأی نیاورده است.
ظاهر امر این است که آمریکا شکست خورده و رسانه های داخل ایران تیتر "شکست" یا "انزوای آمریکا" و "جایگاه متزلرل آمریکا در شورای امنیت" و...می زنند اما آمریکایی‌ها با علم به اینکه در شورای امنیت وتو می شود این گام را برداشته اند چون به خواسته آنها نزدیک می‌شود. اگر شورای امنیت قطعنامه آمریکا را بپذیرد آمریکا برنده است و اگر نپذیرد هم آمریکا برنده است. چگونه؟
آمریکا پس از رد شدن قطعنامه پیشنهادی اش ابتدا از ایران بخاطر اقدام به خریدهای تسلیحاتی بمنظور تهدید کشورهای منطقه و انجام آزمایشات موشکی به شورای امنیت سازمان ملل  شکایت می کند.
چنانکه رویترز هم ‌نوشته است، "زمانی که ایالات متحده شکایت از ایران را در شورای امنیت سازمان ملل ثبت کند، این نهاد ۳۰ روز فرصت دارد که قطعنامه‌ای را در این مورد تصویب کند و در غیر این صورت تحریم‌ها به شکل خودکار بازمی‌گردد". اما از سویی آمریکا هر قطعنامه‌ای در جهت پایان تحریم‌های ایران را وتو می‌کند بنابراین به لحاظ حقوقی تحریم های تسلیحاتی سرجای خود باقی می ماند (مگر اینکه توافقات و اتفاقات دیگری به میان آید زیرا یکی از اهداف امریکا کشیدن ایران به میز مذاکره مجدد است).
ایران، چین و روسیه می گویند آمریکا چون از #برجام خارج شده نمی تواند درخصوص لغو #تحریم_های_تسلیحاتی ایران شکایتی مطرح کند اما آمریکا می گوید با استناد به ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت شکایت می کند نه برجام.

کانال گفتار های عمادالدین باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام
https://instagram.com/emadeddinbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com