چهارشنبه 12 شهریور 1399

پرونده مجازات برادران افکاری و یک پیشنهاد

d9808d4f-5d2c-4d69-a72f-e5fd10d4117e.jpg

#عمادالدین_باقی
روزنامه سازندگی،ش۷۴۲ چهارشنبه ۱۲شهریور ۹۹ص۲
با عنوان"بازگشت به ماده ۴۸"
https://t.me/emadbaghi
فارغ از آگاهی ما از پرونده برادران افکاری و پیگیری های حقوقی در دست انجام، که بدون نیاز به جریان سازی های اخیر (که مورد نیاز گروه های خاصی است)، بخت کامیابی وکلای محترم وجود داشت و البته بخاطر وجود دو پرونده همزمان"قتل" و"محاربه" سربالایی نفسگیری را باید طی کند اما اکنون که مادر سه جوان زندانی و خود آنها از داخل زندان، اظهاراتی داشته اند که بازتاب گسترده یافته است این نگرانی وجود دارد که دستگاه امنیتی و قضایی دچار واکنش منفی شوند یعنی همان چیزی که مورد نیاز دیگران است. یک کنشگر حقوق بشر فقط به رهایی جان انسان می اندیشد ولی معدودی از فعالان اپوزیسیون از کشتن و اعدام کردن چه بسا خشنود می شوند زیرا خشاب شان را برای مبارزه پر می کند و مبارزه به هزینه و خون دیگران است.
ازسوی دیگر با توجه به اینکه احکام قضایی را نمی شود به صرف ادعا و یا جریان سازی رسانه‌ای، بی اعتبار دانست و همچنین تجربیات گذشته نشان می دهند بروز خطا در تحقیقات و بازجویی و یا در صدور حکم نیز منتفی نیست لذا پیشنهاد می کنم که قوه قضاییه به جای افتادن در موضع انفعال و یا برعکس، نشان دادن قاطعیتی برای اثبات عدم تاثیر پذیری از فشار رسانه ای، هیات حقوقی بیطرفی را برای تحقیق بگمارد که نتیجه اقناعی آن بدون شک به سود جامعه و حکومت است. البته بهترین کار این است که یک هیئت تحقیق دائمی وجود داشته باشد که در موارد مشابه، رسیدگی کنند.
راه حل اساسی تر اما، لغو تبصره ماده ۴۸ و بازگشت به ماده ۴۸ مصوب مجلس و شورای نگهبان است که بعدا تبصره مذکور به آن تحمیل شد. به بیان دیگر با تضمین حضور وکیل در مرحله تحقیقات، مرحله ای که پرونده شکل می گیرد و روند های بعدی را رقم می زند، راه تشکیک در احکام ازطریق شبهه شکنجه و فشار بسته می شود. در صورت وجود وکیل در تمام مراحل تحقیقات این راه که متهمان بعدها بگویند تحت فشار، اقرار کرده‌اند بسته شده و یکی از بزرگ ترین معضلاتی که در همه این سال‌ها در برخی پرونده ها وجود داشته به سادگی برطرف خواهد شد.

کانال گفتارهای باقی
https://t.m/emadbaghi
اینستاگرام emadeddinbaghi
وبسایت www.emadbaghi.com
فیس بوک Emadbaqi@