جمعه 18 مهر 1399

ویرایش تازه "حق حیات" منتشر شد

کتاب حق حیات در سه جلد منتشر شد. جلد ۱ و ۲ در سال ۱۳۸۶ به عربی ترجمه و در مصر منتشر شد و فارسی آن هم به شکل pdf انتشار عمومی پیدا کرد نظریه محوری هر دو کتاب امکان تعطیل کامل مجازات اعدام و قصاص از نظر فقهی است. از آنجا که عده‌ای احکام مرگ را به استناد شرع توجیه می کنند، افزون بر این که از نظر حقوق بشری این مجازات مردود شناخته شده در این تحقیق نشان داده شده است که با مبانی درون دینی و قرآنی (و حتی با اندکی تسامح با فقه سنتی)، تعطیل مجازات اعدام و قصاص میسر است. همچنین از این پژوهش آشکار می شود که اسلام با خشونت سازگار نیست و اتفاقاً از نظر روند تاریخ مجازات ها پیشروتر از دیگر ادیان و نحله های فکری بوده است.
جلد سوم نیز مجموعه مقالات و گفتگوهایی است که در طول سال‌های گذشته و بر پایه همان دیدگاه های پژوهشی انجام شده در مجلدات یک و دو است. این کتاب در حقیقت راهی را برای برون رفت از یک معضل بزرگ در جهان اسلام می گشاید و سیمایی انسانی از قرآن ترسیم می نماید.
به مناسبت دهم اکتبر (روز جهانی نفی مجازات اعدام) به صورت رایگان در کانال تلگرام و وبسایت نگارنده و دیگر رسانه ها عرضه شده و در دسترس است. هدف اصلی این است که در عصری که سه چهارم کشورهای جهان این مجازات را کنار گذاشته و در یک چهارم باقیمانده هم فقط چند کشور اجرا می کنند، در این مباحث حساس به جای بسنده کردن به بیانیه و کارزار و واکنش‌های سیاسی، از طریق مباحث اقناعی، پژوهشی و اجتهادی بتوان به نتایج استوارتری دست یافت و راه گفتگو را گشود و قوانین را اصلاح کرد.
کانال گفتار های باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام
https://instagram.com/emadeddinbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com
فیس بوک
https://facebook.com/Emadbaqi/