پنجشنبه 11 دی 1399

#تحریف_قرآن در غوغای بی دانشی وخبرسازی


#عمادالدین_باقی
https://t.me/emadbaghi
وقتی که در تیتر خبر یک رسانه اپوزیسیون می بینید اعلام می شود:"اولین مجتهدی که با صدای بلند اعلام کرد قرآن تحریف شده است"چه داوری ای خواهید کرد؟ هم این مجتهد در معرض اتهام قرار گرفته و هم فضاسازی کاذبی روی داده است. همچنین نشانگر بی دانشی خبرنگاری است که چنان ذوق زده شده و جمله"با صدای بلند" را به تیتر افزوده که فکر می‌کند اولین بار است کسی این سخن را گفته است.
اینکه محتوای سخن آقای حیدری چه بوده فعلا موضوع سخن من نیست اما جالب است بدانید این سخن آنقدر پرسابقه و پیش پا افتاده است که وقتی در سال ۱۳۷۹ به اتهام اهانت به مقدسات محاکمه می‌شدم در دفاعیاتی که در مطبوعات هم چاپ شد ضمن بیان چند اختلاف نظر مهم در میان علمای اسلامی گفتم:
«مرحوم علامه مجلسى در كتاب مرآْالعقول مى‏گويد قرآن مجيد تحريف شده و روايات در اين باره متواتر است و ما با همان رواياتى كه ولايت اميرالمؤمنين را اثبات مى‏كنيم، تحريف قرآن را اثبات مى‏كنيم.‏
نتيجه اينكه اگر تحريف شدن قرآن، اثبات نشود، ولايت اميرالمؤمنين نيز اثبات نمى‏شود.‏‏
مرحوم ميرزاى نورى، صاحب كتاب معروف«مستدرك» و نيز‏ كتاب«لؤلؤ و مرجان» كه مبناى مباحث شهيد مطهرى در كتاب حماسه حسینى است، كتاب جنجالى ديگرى تحت عنوان«فصل‏ الخطاب فىتحريف ‏الكتاب» دارد. او در اين كتاب به ادله اثبات تحريف قرآن پرداخته است كه بسيار دستاويز برخى از اهل سنت عليه شيعيان گرديد وپيامدهاى خطرناكى عليه شيعه داشت. در عين حال بسيارى از علماىشيعه نيز سرسختانه با اين كتاب مخالف بودند.‏
قابل توجه اينكه قرآن مجيد، مقدسترين امر نزد قاطبه مسلمين است و تقدس چيزهاى ديگر از قرآن ناشى مى‏شود، اما هم در ميان عالمان شيعه و هم در ميان عالمان اهل سنّت عده ‏اى معتقد به تحريف آن
هستند. با اين وجود، كسى اين عقيده را اهانت به مقدّسات نمى‏شمرد،بلكه فقط مخدوش و مردود شمرده مى‏شود.‏ این که بعضی از بزرگان شیعه ادعای تحریف کرده اند و هیچ کس آنها را تکفیر نکرده است»(نک، کتاب: اعدام و قصاص).
این سخن در سال ۷۹ در بعضی روزنامه ها چاپ شد و بعد هم به صورت کتاب در همان زمان انتشار عمومی پیدا کرد و مآخذی هم که به آن استناد کردم مآخذی قدیمی و بسیار شناخته شده اند.
باز جالب تر اینکه این قول، قول شاذّ است و تقریبا اکثریت محدثین و مفسرین و فقهای شیعه با قول به تحریف کتاب مخالفند و همین قول شاذّ و مردود اعلام شده ازسوی قاطبه شیعیان، توسط بعضی از فرقه گرایان اهل سنت مستمسک قرار گرفت برای اینکه شیعه را بدنام کنند به گونه‌ای که در یک نظرسنجی که در میان اهل سنت بعضی از کشورها صورت گرفته است بسیاری از اهل سنت این تصور را دارند که شیعه معتقد است قرآن کتابی تحریف شده  است و به این وسیله فضای مسمومی را در مورد شیعه ایجاد کرده اند.
و باز جالب توجه اینکه، همان باورمندان به تحریف نیز مقصودشان تحریف به نقصان است یعنی این که در واقع آیاتی از این کتاب از قلم افتاده اند نه اینکه در متن موجود کمترین دستکاری یا تحریفی صورت گرفته باشد. در واقع در وثاقت متن موجود قرآن میان شیعه و سنی و حتی اندک قائلان به تحریف، اتفاق نظر وجود دارد و این موضوع با آنچه که تیتر غوغایی می‌شود فاصله بغایت عظیمی دارد و آن خبرسازی ها از نظر علمی بی پایه است.

کانال گفتار های باقی
https://t.me/emadbaghi