شنبه 20 دی 1399

صدای مخالفان بهاییت هم در آمده است

میان حقوق شهروندی و عقاید افراد تفاوت بگذارید

فصلنامه بهایی شناسی شماره ۱۵ پاییز ۱۳۹۹ که به طور تخصصی به نقد بهاییت می‌پردازد و به شدت نسبت به آنها منفی است در شماره اخیر خود با وجود اینکه مسئله حق تحصیل بهاییان را بهانه مظلوم نمایی دانسته اما منکر ممانعت از آن نشده و پرسش درستی را مطرح کرده که سخن حامیان حقوق بشر است:" این پرسش مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان دست‌کم برای یک تجربه، فرصت تحصیل دانشگاهی به جوانان بهایی داد تا در فضایی دیگر امکان گفتگوی سازنده و مباحثات و روشنگری های علمی و بررسی مدارک و شواهد مختلف فراهم آورد؟"(بهائی شناسی شماره ۱۵ ص ۳۳). مسئله حق تحصیل بهاییان در ایران آنقدر غیر قابل دفاع شده که فصلنامه بهایی پژوهی هم منتقد آن است.
این فصلنامه مقاله ای هم دارد تحت عنوان" در ضرورت هوشمندی". به نظر می رسد مخاطب اصلی آن، حکومت باشد چون هیچ نهاد دیگری امکان تصمیم گیری در این مورد را ندارد. در این مقاله چند نکته به چشم می‌آید. در ابتدا آمده است:" در تحولات سیاسی اجتماعی و بین المللی، تحت تاثیر علل و عوامل مختلف به خصوص فناوری و به طور مشخص در حوزه ارتباطات و اطلاعات، حکومت ها و ملت ها را در نقطه ای قرار داده که به نظر می‌رسد باید موضع دقیق‌تر و هوشمندانه تری درباره برخی از مسائل و موضوعات کلان و کلیدی اتخاذ کنند. دامنه و نوع تهدیدها و فرصت‌ها در دنیای پیچیده امروز فراتر از آن است که بتوان با مقولات و موضوعات به صورت بسیط و با صدور احکام صفر و یکی برخورد کرد. دنیای امروز دنیای طیف هاست و این طیف بندی در اغلب پدیده‌ها یا در مواجهه با پدیده‌ها از هر مقوله‌ای قابل تشخیص است. دیگر نمی توان و نباید در مواجهه با طرفداران هر مسلک سیاسی، جریان اجتماعی و حتی باورمندان به فرق و ادیان، چه الهی، چه بر ساخته های بشری، مانند گذشته رفتار کرد".
در فراز دیگری از این مقاله آمده است:" با همین رویکرد اگر به مسئله نوع مواجهه با بهاییت خصوصاً در ایران بپردازیم می‌توان گفت گذشته از اینکه ما باور بهایی را از نظر اعتقادی باطل می دانیم اما وابستگان به این جریان یکسان نیستند به همین دلیل مقوله مدل مواجهه با (نه لزوما به معنای برخورد سخت) باورمندان به بهائیت، از قاعده ضرورت طیف بندی مستثنا نیست".
آخرین سخن مقاله هم این است که:" هرگز نباید چنین اندیشید که اگر کسی دارای اعتقادات نادرستی است مغرض بوده و به دنبال اهداف مشخصی است".
اینها نوشته کسانی است که بیش از نیم قرن سابقه مبارزه فرهنگی با بهاییت را در کارنامه خود دارند و نشان می‌دهد اینان نیز از برخوردهای حکومتی و امنیتی با بهاییت به فغان آمده اند. اینها دیگر کسانی نیستند که به خاطر این سخنان، اتهام یا برچسب دفاع از بهائیت را بتوان نثارشان کرد. دست کم صدای اینان را بشنوید و میان حقوق شهروندی و عقاید افراد تفاوت بگذارید.

کانال گفتار های باقی
https://t.me/emadbaghi

وبسایت
www.emadbaghi.com
فیس بوک
https://facebook.com/Emadbaqi
عکس جلد را در لینک زیر ببینید:
اینستاگرام
https://www.instagram.com/p/CJ1YpR_pzYQ/?igshid=1qpeqb7o8gzg2