سه شنبه 7 بهمن 1399

#ترور_ترامپ

#عمادالدین_باقی
گرچه نگارنده از ترامپ و منش و کردار او بیزار است اما امید است این گفتار از سوی معتادان به سیاست عامیانه ‏در چارچوب دوگانه"بایدن- ترامپ" ارزیابی نشود و در چارچوب همان حساسیتی که بارها در نوشته ها نسبت ‏به مقوله ترور داشته دیده شود‎. ‎
در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به ویژه در سالگرد ترور سردار #قاسم_سلیمانی به بعد کراراً از سوی برخی از چهره‌های ‏سیاسی و نظامی تهدید به ترور ترامپ و قول قطعی به انجام این عمل شنیده شده و نام آن را انتقام گذاشته اند. ‏این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است. اینکه انتقام از نظر دینی هیچ وجاهتی ندارد و اساساً فلسفه مجازات ‏ها برای مقابله با سنت انتقام گیری بوده و نصوص فراوانی در مذمت انتقام‌جویی وجود دارد. پرسش این است که ‏بر مبنای چه اندیشه، ایدئولوژی و خاستگاهی، پیوسته مقوله انتقام مطرح شود؟ زیرا انتقام نه از نظر دینی، نه از نظر ‏اخلاقی و نه از لحاظ حقوق بشری مجاز نیست. اگر اینان مقصود خود را در قالب کلمات موجه تری بر زبان می ‏آوردند آنگاه بحث محتوایی این موضوع برجای می‌ماند که در زیر به آن پرداخته می‌شود‎.‎

ترور از منظر دین و حقوق بشر:
هر دو چشم انداز دین و حقوق بشر به این دلیل در یک ردیف ذکر شد که تقریبا می توان گفت در خصوص ‏موضوع ترور، نگاه مشترکی وجود دارد. از نظر اخلاقی که فصل مشترک دین و حقوق بشر است این قاعده وجود ‏دارد که اگر ترور فی نفسه مذموم است پس عمل بد را با عمل بد پاسخ نمی دهند. هیچ عمل بدی، عمل بد ‏دیگر را موجه نمی کند و اگر چنین بود دیگر "نیکی" معنا نداشت و بدی سکه رایج و مسلط و مشروع بود. اما ‏پیام ادیان در مقابل ان است و همین هنجار ریشه دار از آبشخورهای تاریخی حقوق بشر نیز بوده است. بجز ‏انجیل، در قرآن نیز بارها بر دوری از انتقام و دوری از بدی کردن در برابر بدی و همچنین از لزوم عفو و خوبی ‏کردن در برابر بدی سخن رفته است. برای نمونه‎:‎
ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السیئۀَ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ.(فصلت، آیه34) یعنی: آن که با تو به ‏بدی برخورد می‌کند، ‌بدی‌اش را با خوبی دفع کن چه بسا همان کس که دشمن تو بود رفیق و دوست تو خواهد ‏شد.‏
ممکن است آیه ۴۰ سوره شوری را که می گوید جزای بدی، بدی کردن است به عنوان برهان نقض ادعای فوق ‏یا تناقض با آنچه گفته شده است مطرح کنند و متاسفانه در عمل نیز همواره چنین بوده که همین بخش آیه مورد ‏استناد در قانونگذاری و سلوک سیاسی قرار گرفته است اما مروری بر متن کامل آیه پیام بسیار مهمی دارد در آیه ‏می گوید‎:‎‏ وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا  فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ. یعنی: جزاى بدى، بدي اى همانند آن است، ‏اما هر كه عفو كند و اصلاح نمايد پاداش او بر خداست‎.‎
در واقع بخش نخست آیه یک قانون طبیعی را بیان می کند و بخش دوم آن یک قانون اخلاقی را‎.‎
‎ ‎در بخش اول می گوید اگر در مقابل بدی کردن، بدی کنید این یک واکنش غریزی و طبیعی است و رفتاری در ‏مقابل فرهنگ و اخلاق و عملی است که در میان حیوانات هم مشاهده می شود اما از نظر اخلاقی و فرهنگی، ‏انسانی که از مرحله کنشگری طبیعی و غریزی و حیوانی عبور کرده و به مرحله فرهنگی و اخلاقی رسیده است به ‏جای بدی در مقابل بدی، عفو  می کند و این ترجیح خداوند است و این عفو چنان ارزشمند است که خداوند ‏پاداش آن را می دهد.‎
همچنین کشتن غافلگیرانه ولو اینکه آن فرد، مجرم و گناهکار باشد مورد نهی صریح پیامبر اسلام قرار گرفته است ‏و همین موضوع از عوامل و زمینه های وقایع عاشورا و تغییر سرنوشت جهان اسلام شد زیرا زمانی که مسلم بن ‏عقیل در کوفه تحت تعقیب قرار گرفته و برای ساماندهی قیام علیه حاکم کوفه در خانه هانی ابن عروه پناه گرفته ‏بود وقتی عبیدالله زیاد به مهمانی خانه هانی رفت به مسلم پیشنهاد کردند بهترین زمان است که ناگهان از پس ‏پرده در آید و با شمشیری کار او را یکسره کند. در این صورت کوفه به تسخیر در می آمد، امام‌حسین وارد شهر ‏می شد و فجایع کربلا به وجود نمی آمد اما مسلم با علم به اینکه کشتن عبیدالله می تواند چنین پیامدهایی داشته ‏باشد؛ در میان التزام به قدرت و ارزش، التزام به ارزش را انتخاب کرد و گفت از سرورم امام‌حسین شنیده‌ام که ‏فرمود پیامبر اسلام از ترور نهی کرده اند. « الاسلام قید الفتک».‏
البته ممکن است همانطور که برخی چهره های تندرو گفته اند امام علی(ع) اشتباه کرد و ترجیح عدالت و ارزش ‏ها بر حفظ قدرت سبب کوتاهی زمامداری اش و مصایب بعدی شد، بگویند مسلم و امام حسین هم اشتباه کرده ‏اند ولی آنچه مایه درخشش و جاودانگی آنان بوده همین رفتار اصولی و اخلاقی بوده است‎. ‎

ترور ترامپ از نظر سیاسی:
‎ ‎آنچه در بالا گفته شد از نظر حقوق بشری و مذهبی بود اما از نظر سیاسی و امنیتی هم سخن گفتن از ترور ترامپ ‏خطای شگفت انگیزی است زیرا فرصت های بسیاری برای دشمنان کشور ایجاد می کند. این تهدیدها، برگی را ‏در اختیار اسراییل می گذارد که همواره آماده بازی کردن با آن است و هر وقت لازم شد ترامپ را بزند و به ‏گردن ایران بیندازد و کاری که با زنده ترامپ نتوانست؛ با مرده او انجام دهد و اقدام نظامی علیه ایران را کلید بزند.ِ‏‎ ‎
در خود امریکا هم با توجه به وعده های ترامپ برای بازگشت و تشکیل حزب جدید و.... اگر بخواهند او را ‏کِنِدی دوم کنند، به هزینه ایران از شرّ او آسوده می شوند. به ویژه اگر مناسبات ایران و امریکا به نقطه ای برسد که ‏این کار لازم باشد، "سیاسیونِ کوتاه دید" ایران قبلا وسایل لازم را به رایگان در اختیار انها گذاشته اند و ایران ‏هزینه حل مشکلات داخلی انها می شود‎.‎
این نوشتار نافی واکنش و مجازات مجرم نیست بلکه بر آن است که در پاره ای از موضوعات گذشت بهتر است ‏اما در مورد برخورد با دستور تروریستی ترامپ مطمئنا شیوه های بهتری وجود دارد که به دلیل اتخاذ شیوه های یاد ‏شده در بالا حتی درباره امکان پیگیری حقوقی این اقدام هم بررسی های کارشناسی به عنوان حداقل واکنش ‏انجام نشده است.
معیار اصلی برای سنجش درستی یا نادرستی یک اقدام از نظرسیاسی این است که چقدر منطبق با منافع ملی است.

کانال گفتار های باقی
https://t.me/emadbaghi
اینستاگرام
https://instagram.com/emadeddinbaghi
وبسایت
www.emadbaghi.com
فیس بوک
https://facebook.com/Emadbaqi