سه شنبه 12 اسفند 1382

گفتگو با بي بي سي درباره انشعاب اصلاح طلبان و آينده مجمع روحانيون مبارز


تهران. خبرگزاري جمهوري اسلامي 9/12/82
بخش فارسي راديو بي بي سي روز شنبه گفت: يك روز پس از انصراف «مهدي كروبي» رئيس مجلس ايران از انتخابات مجلس هفتم، آيت الله «موسوي بجنوردي» از اعضاي مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد مهدي كروبي از دلايل انصراف خود با مجلس صحبت نكرده است اما دليل شركت او در انتخابات عمل به وصيتنامه آيت الله خميني و جلوگيري از سوء استفاده دشمنان بوده است.


بخش فارسي راديو بي بي سي روز شنبه گفت: يك روز پس از انصراف «مهدي كروبي» رئيس مجلس ايران از انتخابات مجلس هفتم، آيت الله «موسوي بجنوردي» از اعضاي مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد مهدي كروبي از دلايل انصراف خود با مجلس صحبت نكرده است اما دليل شركت او در انتخابات عمل به وصيتنامه آيت الله خميني و جلوگيري از سوء استفاده دشمنان بوده است.
بر اساس اين گزارش «عمادالدين باقي» روزنامه نگارو فعال سياسي در ايران درباره تاثير انصراف مهدي كروبي از نمايندگي مجلس هفتم، بر فضاي سياسي ايران به بي بي سي گفت:

بر اساس اين گزارش «عمادالدين باقي» روزنامه نگارو فعال سياسي در ايران درباره تاثير انصراف مهدي كروبي از نمايندگي مجلس هفتم، بر فضاي سياسي ايران به بي بي سي گفت:
«آقاي كروبي اگر وارد انتخابات نمي شدند. مي توانستند در آينده به عنوان وزنه موثري در معادلات سياسي كشور نقش ايفا كنند اما با شركت در انتخابات موقعيت آنها (مجمع روحانيان ) به نوعي تنزل كرد زيرا آراي كمي را كسب كردند اين امر موقعيت آنها را براي اثر گذاري در معادلات سياسي آينده تضعيف كرد، ضمن اينكه مجمع روحانيون از اين پس مسوول شكست خود در اين جريان را جناح راست مي داند و به احتمال از اين پس مواضعي راديكال تر نسبت به جناح مقابل از خود نشان مي دهد».
بي بي سي : شما قبل از انتخابات گفته بوديد در آستانه انتخابات مجلس هفتم، بيش از آنكه شاهد پيدايش ائتلافات جديد باشيم شاهد شكل گيري انشعابات درداخل جبهه اصلاح طلبان خواهيم بود. اين حرف شما عملا با نحوه شركت مجدد روحانيان مبارز مصداق عيني پيدا كرده است. پيش بيني شما بر چه مبنايي استوار بود؟
باقي: «اين پيش بيني يك مبناي سياسي و يك مبناي نظري داشت. مبناي سياسي آن اين بود كه جناح مخالف اصلاح طلبي با تمام قوا و به شدت نظام استصوابي را اعمال خواهد كرد و اين اقدام باعث شكافي مي شود كه اين شكاف مبناي نظري دارد مبناي نظري اش اين است كه در جبهه اصلاح طلبي از آغاز دو گرايش عمده وجود داشت. يكي جناحي بود كه نظام جمهوري اسلامي را اصل مي دانست و صفت مقدس به نظام جمهوري اسلامي مي داد، مقدس هم يعني آسماني و آسماني هم يعني نقد ناپذير، يعني اينكه انتقاد آزاد است ولي نظام، خط قرمز است و نبايد آسيب ببيند.»
«گرايش ديگر اينكه پيشبرد اصلاحات و تحقق دموكراسي اصل است و اگر نظام جمهوري اسلامي ظرفيت تحقق دموكراسي و مردم سالاري را داشت، بهتر، اما اگر ظرفيت نداشت مي توان از آن عبور كرد. بنابر اين در آستانه مجلس هفتم اين دو گرايش آشكار شد و پيش بيني مي‌شد اين اتفاق بيافتد .
باقي ادامه داد:«مجمع روحانيون مبارز گرچه طي بيانيه اي اعلام كرد كه انتخابات غير عادلانه است و به آن اعتراض داشت، اما با اين تحليل كه اگر ما انتخابات را تحريم كنيم و مشاركت مردم شديدا كاهش پيدا كند، اصل نظام با بحران مشروعيت روبه رو مي شود و نظام جمهوري اسلامي در برابر فشارهاي خارجي آسيب پذير مي شود و درمعرض سقوط قرار مي گيرد. لذا اينها حاضر شدند به خاطر حفظ نظام خودزني كنند.»
وي تصريح كرد «اما گروه هايي كه به گرايش دوم تعلق داشتند و يا به آن نزديك تر بودند، از آنجايي كه دموكراسي را اصل مي دانستند، توانستند روش عدم مشاركت را پيش بگيرند، گرچه اين تبصره را هم ضروري مي دانند كه ممكن است برخي از كساني كه روش عدم مشاركت را در پيش گرفتند نه به انگيزه دمكراتيك بلكه بخاطر رد صلاحيت خودشان اين رفتار را برگزيده باشند».
بي بي سي : آقاي كروبي سعي مي كرد همه چيز را با مقام رهبري حل كند و ايشان بود كه حكم حكومتي را ابداع كرد. سرنوشت يك چنين انسان ميانه رويي كه مي خواست مسايل را يك جوري با خود رهبري و محافظه كاران با مصالحه حل كند چه خواهد شد؟
باقي:«در اين سالهاي گذشته هر وقت كه ستيزه ها بالا مي گرفت ميان داري مي توانست روش كاهش تنش ها و رفع و رجوع مسايل و مشكلات شود. البته در موارد زيادي هم توانست پاسخ بدهد، اما حوادث اخير يك خط بطلان و نقطه پاياني براي اين روش بود و نشان داد كسانيكه بخواهند اين روش را اعمال كنند، از جانب تماميت خواهان تحمل نمي شوند و از اين پس چنين روش هايي در اين كشور شكست خورده است


اين مطلب از سايت شخصي عمادالدين باقي چاپ شده است!

Copyright © 2004 emadbaghi.com All rights reserved