یکشنبه 29 خرداد 1384

نخستين مو ضعگيري در انتخابات :احساس خطر ملي و وخامت افزون تر وضعيت حقوق بشر در ايران

عمادالدين باقي:
بايد ائتلاف گسترده‌اي براي حمايت از هاشمي تشكيل شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران 1384/03/29

عماد‌الدين باقي ، فعال سياسي و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، در جمع خبرنگاران از هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات رياست جمهوري حمايت كرد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، وي كه در دفتر كار خودبا خبرنگاران سخن مي‌گفت، درباره‌ي علت سكوت پيش از جمعه و علت شكستن سكوتش در بعد از انتخابات گفت:« به دو دليل قبلا سخني نمي‌گفتم چون رأي‌آوردن هر يك از نامزدهاي طيف اصلاح‌طلب را به نفع اصلاحات مي‌دانستم، در ثاني اعتقاد داشتم كه يكي از نقاط ضعف فعاليت‌ها در كشورمان اين است كه شاهد آميختگي خيلي نابهنجار در نقش‌ها و كاركردها هستيم، من در مورد جبهه‌ي دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر هم صحبت نكردم، چون بيش از آن‌كه يك اكشن حقوق بشري خالص باشد،يك اكشن سياسي انتخاباتي بود، بايد بپذيريم كه اگر يك جامعه‌ي مدني مي‌خواهيم برپا كنيم، اولين شرط آن تقسيم كار و تفكيك نقش‌ها و مرزبندي بين كارهاي حزبي و سياسي با فعاليت‌هاي NGO هاست.»


وي درباره‌ي علت اعلام موضع خود گفت:« امروز هم اگر به اين نتيجه رسيده‌ام كه نبايد سكوت كرد،به همان دليلي است كه سكوت كرده بودم .من نه به عنوان رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان بلكه به عنوان يك فعال حقوق بشر و در چارچوب همان رشته‌ي تخصصي خودم ترديد ندارم، اگر درانتخابات جمعه آقاي هاشمي پيروز نشود، وضعيت حقوق بشر به وخامت خواهد گراييد و مسأله‌ي زندان و زنداني بسيار حاد خواهد شد، اگر امروز با لابي و مذاكره با قوه‌ي قضاييه مي‌توانيم مسأله‌اي از زندانيان را حل كنيم، فردا فعاليت‌هاي ما محدود مي‌شود و حتي آقاي شاهرودي و نيروهاي اصلاح‌طلب قوه‌ي قضاييه هم به حاشيه رانده مي‌شوند.»


باقي در تحليل خود از تركيب طيف اصولگرايان اينگونه ابراز عقيده كرد:« جناح راست دو بخش دارد. بخش متصلب بنيادگرا و راست سنتي. راست سنتي به اصول و برخي ضوابط اخلاقي پايبند است و مي‌توان با او گفت‌وگو كرد، اما آن بخش بنيادگرايش هيچ اصلي جز قدرت را نمي شناسد و برايش اصالت ندارد، اگر به قدرت برسند يك سيستم آمريت و تابعيت به وجود مي‌آيد. اگر بنيادگرايي در ايران رشد كند، حقوق بشر سال‌هاي سال به محاق مي‌رود و دستاوردهاي ما در اين مدت كه با محنت‌ها و رنج‌هاي فراواني به دست آمده است، به باد مي رود.»


باقي در ادامه گفت:« اين كه مي‌گويند اصلاحات برگشت‌ناپذير است، نمي‌تواند درست باشد، چون در تاريخ مثال‌هاي زيادي در برگشت‌پذيري آن ديده مي‌شود، مثل افغانستان كه پس از خروج شوروي يك حكومت مردمي نسبي به وجود آمد، اما طالبان به قدرت رسيد و افغانستان عقب‌گرد كرد. تجربه‌ي تاريخ نشان مي‌دهد امكان بازگشت به عقب هست و اگر اين‌ها به قدرت برسند ما به عقب برمي‌گرديم، نه به قبل از دوم خرداد. چون در زمان قبل از دوم خرداد، به هر حال فضاي تنفس وجود داشت و فشار و ناامني بود، اما در كنارش چند نشريه منتشر مي شد و دگرانديشي وجود داشت، اگر اين‌ها به قدرت برسند فضا خيلي بسته‌تر مي شود.»


وي همچنين ادعا كرد:« همچنين خطر تحريك جامعه‌ي جهاني به اقدام عليه ايران وجود دارد،رييس جمهور كسي است كه پرچم شخصيت و حيثيت يك ملت است، بنابراين انگيزه‌ي ملي و عرق ناسيوناليسيتي هم كفايت مي كند كه به هاشمي رأي دهيم و بي‌تفاوت نباشيم.»


اين فرد فعال در عرصه‌ي حقوق بشر در ادامه با بيان اينكه «احساس خطر ملي مي كنم» و «از موضع يك فعال حقوق بشر زنگ خطر را به صدا در مي‌آورم» گفت:« صداي پاي لوپن مي آيد و همچنان كه در فرانسه راست‌گراها و چپ‌گراها متحد شدند و او رأي نياورد،بايد اصلاح‌طلبان و بخشي از عقلاي جناح راست متحد شوند كه كانديداي مقابل هاشمي رأي نياورد.آنها به راست عقلايي هم رحم نمي كنند نمونه‌ي آن حذف شيخ عطار از همشهري است.»


وي تأكيد كرد:«بايد ائتلاف گسترده‌اي تشكيل شود و الان هم مسأله شخص نيست، ما و خيلي‌ها نسبت به هاشمي انتقاداتي داشته و داريم؛ اما آنچه كه مطرح است خطر عاجل و ملي است.»


به گزارش ايسنا، وي انتقاد به هاشمي را به روزهاي آينده موكول كرد و گفت:« فصل نقد و انتقاد نيست ما بايد همه‌ي بحث‌ها را براي آينده بگذاريم و در برابر خطر نظامي‌گري دست به ائتلاف ملي بزنيم. نكته‌ي مهم اين كه مردم فكر مي كنند به خاطر اكثريت نسبي هاشمي رأي مي آورد و نياز جدي به رأي دادنشان نيست. خطر بزرگتر است و هاشمي بايد با فاصله‌ي بسيار زياد، پيروز شود تا بنيادگرايان منزوي شوند. بايد تجربه‌ي دوم خرداد را تكرار كنيم و فاصله آرا بايد 80 به 20 يا 70 به 30 برسد.»


وي خاطرنشان كرد:« الان مسأله‌ي شخص هاشمي نيست. نقدهايمان به وي را براي بعد از انتخابات بگذاريد. الان بايد تصور كنيم كه حداقل‌ها آزادي به رفراندوم گذاشته شده است. به همين دليل تحريميان هم بايد به خاطر مصالح فوري و كلي‌تر در انتخابات شركت كنند. البته با مشاركتي كه مردم نشان دادند خط تحريم ناكام ماند.

براي ما مهم اين است كه وضع از اين كه هست بدتر نشود، كه با آمدن هاشمي وضع از اين كه هست بدتر نمي شود.»


وي با بيان اين كه يكي از دلايل تحريك من براي حمايت از هاشمي،‌برخورد تمسخرآميز كانديداي مقابل وي با پرسش خبرنگاري در مورد زندانيان سياسي است، گفت:« بايد با تمام توان به صحنه آمد و جلوي بروز يك فاجعه را گرفت.»
---------------------------------------------------------------
هاتف نيوز
یکشنبه 29 خرداد 1384

عماد الدين باقي:
با رياست جمهوري احمدي نژاد حقوق بشر در ايران به خطر مي افتد
احساس خطر مي كنم ؛ حقوق شهروندي در شرف تهديد و نابودي است
مطمئن هستيم در دوره هاشمي فضايي براي تنفس كردن خواهيم داشت


--------------------------------------------------------------------------------

عماد الدين باقي در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در حاليكه دائما تاكيد مي كرد نگران وضعيت حقوق بشر است ، گفت: احمدي نژاد نماينده تندروهاست كه اگر رئيس جمهور شود مشكل ساز خواهد شد و حقوق بشر در ايران به خطر مي افتاد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني " هاتف " عضو انجمن دفاع از حقوق زندانيان درباره موضع گيري جديدش با توجه به سكوت قبلي اش در قبال انتخابات افزود: هر چند معتقدم به عنوان يك فعال حقوق بشر نبايد وارد حوزه سياست شوم اما آنچه در حال حاضر براي من در اولويت است يكي آن مي باشد كه اگر نظامي ها بخواهند وارد جريان سياسي كشور شوند، براي كشور خطرناك بوده و از طرفي ديگر از منظر حقوق بشر احساس خطر مي كنم كه حقوق شهروندي در شرف تهديد و نابودي است . چون وقتي خبرنگاران از كانديداي اصولگرا روز گذشته راجع به زندانيان سياسي پرسيدند او هيچ ارزشي براي آنها نگذاشت و آنان را ناديده گرفت و گفت: كدام زنداني سياسي منظورتان زنداني سياسي درامريكاست؟
باقي در ادامه سخنانش تصرح كرد: يك نكته را فراموش نكنيد كه جز احمدي نژاد بقيه محافظه كارها ، بخشي از آرايشان مال اصلاح طلبها است ، زيرا آنان شعارهاي اصلاح طلبان را عنوان كردند.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه اين انتخابات را عليرغم عدم تمايل تعداد زيادي از مردم به حضور در انتخابات به علت وجود فساد سياسي ، غير منتظره خواند گفت: اين اتفاق غير منتظره نبود. دردوره اول حضور خاتمي محافظه كاران 7 ميليوني راي آوردند و در دور دوم رياست جمهوري خاتمي هم مجموع آراي كانديداي محافظه كار ، بيش از 6 ميليون شد ، احمدي نژاد هم چيزي بيش از آن راي نياورد بلكه ميزان راي هايش كمتر هم هست . اما در دوره هاي قبل چون اصلاح طلبان به طور متمركز حضور داشتند، خاتمي 22 ميليوني راي آورد و تبديل به يك پيروزي غير قابل باور شد اما در اين دوره به علت شكسته شدن آراي اصلاح طلب ها ، اين اتفاقات افتاد كه از اين هم نبايد نتيجه گرفت مردم نسبت به اصلاحات و حقوق بشر بي علاقه شده اند.
باقي با بيان اينكه دموكراسي نيم بند و متزلزلي در ايران داريم تاكيد كرد: به دليل متزلزل بودن دموكراسي ، انگيزه قوي تري براي ائتلاف داريم من معتقدم جنبش اصلاحات ضعيف شده اما شكست نخورده و فقط در ساخت سياسي ، در راه آن سد ايجاد شده است. اما دموكراسي همچنان راه خود را ادامه مي دهد. نمونه اش هم فعاليت بخشي از اصلاح طلبان در حوزه اجتماعي است كه به نهادسازي دموكراسي مشغولند. در حال حاضر ما نگران دفن شدن پيكر بيمار اصلاحات هستيم. زيرا در 2 سال گذشته شاهد رشد گفتمان و ادبيات حقوق بشر در ايران بوديم.
وي درپاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه نظر شما درباره اعتراض ديروز كروبي به نحوه برگزاري انتخابات چيست؟ گفت: اعتراض ايشان نسبت به همان چيزي بود كه ما نگران آن هستيم. هر چند پيشنهاد كروبي به رهبري پيشنهاد خوبي بود اما به 2 دليل عملي نخواهد شد اول آنكه زماني براي رسيدگي و انجام خواسته آقاي كروبي وجود ندارد. دوم كه محافظه كاران به هيچ وجه اجازه نخواهند داد بازي بين برد و باخت تبديل به بازي برد - برد براي اصلاح طلبان شود و رقابت بين كروبي و هاشمي باشد.
رئيس انجمن دقاع از حقوق زندانيان با اظهار به تلاش برخي سازمانها براي افزايش آراي كانديداي مورد نظرشان گفت: ما خبر داريم كه تعدادي از فرماندهان ارشد نظامي طي تشكيل جلسه اي به علت عدول قاليباف از مواضع آنها تصميم گرفتند از احمدي نژاد حمايت كنند كه نتيجه آن چنين شد.
باقي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد" انتخاب رئيس جمهور در حال حاضر بين بد و بدتر است. چون هاشمي هم پرونده درخشاني نداشت. شما چه فرقي بين احمدي نژاد و هاشمي مي بينيد كه فراخوان دهيد مردم به هاشمي راي بدهند" گفت:تعبير بد و بدرتر تعبير مناسبي نيست . تعبير مناسب تر آن است كه ما مطمئن هستيم در دوره هاشمي فضايي براي تنفس كردن خواهيم داشت اما اگر احمدي نژاد بيايد بسياري از فضاهاي موجود براي تنفس كردن را از دست خواهيم داد.نكته دوم اينكه هاشمي در برنامه خودش در موارد 10 گانه اي حمايت خود از حقوق بشر و تقويت NGO ها را اعلام كرده است.
حالا اگر هاشمي اين موارد را در اجرا عملي نكند همين كه اين حرفها را به زبان آورده كافي است تا از او بخواهيم به آنها عمل كند.
و اين فرد تفاوت دارد با كسي كه آشكارا دشمني اش را با حقوق بشر اعلام مي كند.
در خاتمه اين نشست مطبوعاتي باقي به علت نظارت استصوابي نهمين انتخابات رياست جمهوري را نسبتا دموكراتيك دانست و گفت: از آنجا كه نظارت استصوابي يك نظارت حقوقي نيست و يك نظر ايدئولوژيك است باعث مي شود انتخابات به طور كامل با اصول دموكراسي منطبق نباشد.

گزارش تصويري خبرگزاري هاتف



اين مطلب از سايت شخصي عمادالدين باقي چاپ شده است!

Copyright © 2004 emadbaghi.com All rights reserved