یکشنبه 23 بهمن 1384

گزارش امير مصدق کاتوزيان از بحث هاي عاشورا

راديو فردا پنجشنبه 20/11/1384 برابر2006-02-09
اظهارات مقامات جمهوری اسلامی و فعالان سیاسی دوجناح در تجمعات ایام محرم
در كنار سوگواري ها در عاشورا، در شب هاي گذشته ايران شاهد انواع مختلف تجمعات ايام محرم بود. محمود احمدي نژاد در مراسمي گفت: سرنوشت دشمنان اسلام چيزي جز نكبت و نابودي نيست. هاشم آغاجري استاد دانشگاه تربيت مدرس در مراسم سوگواري حسينيه ارشاد گفت: برخي مطبوعات اروپايي به نام آزادي بيان زشت‌ترين اهانت‌ها را به پيامبر اسلام مي‌كنند و کسانی به نام اسلام به ترور دست می‌زنند. حجت الاسلام محسن كديور، روحاني اصلاح‌گرا گفت: عاشورا بر حقوق مخالفين و حق مخالفت با حكومت تاكيد دارد. عمادالدين باقي، روزنامه نگار و رئيس دفاع از انجمن زندانيان، مهمترين ويژگي امام حسين را صلح‌طلبي خواند. در جناح مقابل آيت الله محمد تقی مصباح يزدي با اشاره به مساله هسته‌اي گفت: در مسائل سياسي و بين المللي آزمايش در پيش است.


در ایران در شبهای گذشته در کنار عزاداری سنتی و سوگواری هیات های مذهبی، حامیان جناح های سیاسی و تحول طلبان مذهبی با برگزاری گرد همایی ها کوشیدند میان آمیزه های دینی و مسائل سیاسی روز پیوند هایی به هم بزنند.
امیر مصدق کا توزیان (رادیو فردا): درکنار سوگواری های هیات های مذهبی که در عاشورای حسینی به اوج می رسد، در شب های گذشته ایران شاهد انواع مختلف تجمعات ایام محرم بود. از سوگواری هایی که رنگ و بوی مذهبی تر دارد، گرفته تا تجمعات تشکل های جناح راست اصولگرا و گردهمایی های تشکل های منتسب به جناح اصلاح گرا و یا تحول طلب. خط و خط کشی های طیف های سیاسی و تلقی مختلف آنان از مسائل روز در این تجمعات بر هویت سخنرانان و محتوای گفته آنان سایه می اندازد.

به عنوان مثال پنجشنبه آقای احمدی نژاد در مراسمی در شهر ری گفت: روزهای پیروزی و عزت بیشتر ایران را می بیند، سرنوشت دشمنان اسلام چیزی جز نکبت، ننگ و نابودی نیست. اما هدف خورده گیری در نطق منتقدان احمدی نژاد گرایش های افراطی و زمام دارن حکومتی بود.

مثلا هاشم آغاجری استاد دانشگاه تربیت مدرس که حدود سه سال پیش در پی انتقاد از جنبه هایی از تقلید از روحانیت ابتدا محکوم به اعدام و پس از تحمل حدود دوسال حبس آزاد شد؛ دوشب پیش در مراسم سوگواری حسینه ارشاد گفت: حسین عزادار بی معرفت و مرثیه سرای غیر عارف نمی خواهد. وی در اشاره به پیامد های جنجالی چاپ کاریکاتور های پیامبر اسلام در روزنامه دانمارکی گفت: اینکه برخی مطبوعات اروپایی به نام آزادی روزنامه نگاری زشت ترین اهانت ها را به پیامبر اسلام می کنند، به این علت است که کسانی به نام مسلمان در کسوت سخنگویان رسمی دین کوشیده اند ترور، سرکوب و اقتدار استبدادی را به نام اسلام تئوریزه کنند.

علاوه بر این حجت الاسلام کدیور از روحانیان حامی جناح اصلاح گرا که به فاصله کمی پس از به ریاست جمهوری رسیدن محمد خا تمی، به علت طرح انتقاداتی به روایت رسمی از ولایت فقیه حدود دوسال زندانی شد، در سخنرانی خود در کانون توحید گفت: عاشورا بر حقوق مخالفین و حق مخالفت بر حکومت تاکید دارد. وی ضمن انتقاد از اینکه به گفته او کارگردانی مناسک دینی از دست روضه خوان های کم سواد به دست نوحه خوان های بیسواد افتاده است گفت: کار حکومت این شده که به عنوان ترویج دین در خارج از ایران ببینند که به این شکل سینه زنی و زنجیر زنی عزاداری می کنند.

همچننین در مراسم سوگواری حسینیه ارشاد تصویر دیگری از امام سوم شیعیان ارائه شد که با تصویر مبتنی بر شهادت طلبی او متفاوت بود. عماد الدین باقی روزنامه نگار پیگیر پرونده قتل های زنجیره ای که در سخنرانی خود مهمترین ویژگی امام حسین را صلح طلبی خواند، اقدام او و همراهاانش را در دادن شش بارپیشنهاد به ترک مخاصمه به دشمن مظهر یک جنبش ضد جنگ دانست. رئیس گروه دفاع از حقوق زندانیان همچنین از این انتقاد کرد که دست اندر کاران سیاست با تحریف و تغییر دلبخواهی نماد های این چنین می کوشند استراتژی سیاسی و گفتمان جنگ طلبانه خود را پیش ببرند. وی د ر ادامه افزود امام سوم شیعیان اصل موازنه قوا را به خوبی می فهمید و اینکه در شرایط نابرابر بخواهیم وارد جنگ شویم و جهان را علیه خود بسیج کنیم با حرکت امامان هم خوانی ندارد.

در جناح مقابل آیت الله محمد تقی مصباح یزدی که از او به عنوان پر سر و صدا ترین چهره شاخص روحانیت حکومتی مدافع ریاستی جمهوری محمود احمدی نژاد و جناح اصول گرا یاد می شود، در حسینه شهدای قم به آیاتی از قرآن اشاره کرد که به گفته او در آنها آمده سنت خدا امتحان بشر به طور فردی و عمومی از طریق مبتلا کردن او است به فتنه و بلا. وی در ادامه گفت: اینکه خدا به دشمنان پیامبران و امام اجازه داده آنها را شکنجه کنند و با آنان دشمنی کنند برای ایجاد زمینه این گونه امتحانات اجتماعی است. وی با شاره به مساله هسته ای ایران گفت: در مسائل سیاسی و بین المللی آزمایش عمومی و فردی در پیش است و امیدواریم که خدا به برکت سید الشهدا به ملت ایران توفیق دهد از این آزمایش سربلند بیرون بیایند.



اين مطلب از سايت شخصي عمادالدين باقي چاپ شده است!

Copyright © 2004 emadbaghi.com All rights reserved