سه شنبه 18 مهر 1385

باقي و وكلاي پرونده‌‏ بمب‌‏گذاري‌‏هاي اهواز با نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس ديدار كردند

تهران- خبرگزاري كار ايران 18/07/1385

رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان به همراه پنج نفر از وكلاي متهمان پرونده‌‏ بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز با نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس هفتم، ديدار و پيرامون شرايط حاكم بر اين پرونده و اوضاع منطقه خوزستان و گفت‌‏وگو كردند.
عمادالدين باقي، رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"،‌‏ با اعلام اين مطلب، گفت: پس از سه ماه از درخواست ما براي ديدار با نمايندگان فراكسيون اقليت و اكثريت، امروز موفق به ديدار و گفت‌‏وگو با نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس هفتم شديم.
وي افزود: در اين جلسه كه بنده به همراه آقايان نيكبخت، عليزاده طباطبايي، حبيب‌‏نژاد، سعيدي و عطاشته، از وكلاي متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز نيز حضور داشتيم، بنده گزارشي از كل اين پرونده‌‏‌‏ها به صورت خلاصه ارايه و تأكيد كردم كه ما در پيگيري اين پرونده‌‏ها به دنبال اهداف سياسي نبوده و صرفاً از جهت رعايت موازين حقوق‌‏ بشري از حقوق متهمان اين پرونده‌‏ها حمايت مي‌‏كنيم.
باقي تصريح كرد: بنده در اين جلسه بين سه گروه بمب‌‏گذار، كساني كه بمب اختفا كرده اما منفجر نكرده‌‏اند و كساني كه نقشي در بمب‌‏گذاري‌‏ها نداشته‌‏اند، تفاوت قائل شدم و با اشاره به زمينه‌‏هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي اجراي احكام در منطقه خوزستان تأكيد كردم كه نبايد مسائل اين منطقه ناديده گرفته شود.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان ادامه داد: در اين جلسه همچنين اين پنج وكيل دادگستري نيز ضمن ارايه گزارشي از روند بررسي پرونده‌‏ متهمان بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز سعي كردند رعايت جانب انصاف را داشته باشند. نمايندگان مجلس هم توضيحاتي را خواستند كه متعاقب آن از سوي وكلاي محترم پاسخ‌‏هاي لازم اعلام شد. وكلا همچنين بر حساسيت شرايط منطقه خوزستان تأكيد كردند.
وي افزود: مساله ديگري كه در اين جلسه مطرح شد، موضوع عدم احساس امنيت وكلا در انجام امور وكالتي و احضار برخي وكلاي اين پرونده‌‏ها به دادسراي اهواز بود كه به دليل انتشار نامه‌‏ اين وكلا در يكي از سايت‌‏هاي اينترنتي كه خطاب به دادگاه نسبت به شيوه دادرسي در محاكم انقلاب و نيز اين موضوع كه تنها 24 ساعت قبل از برگزاري جلسه محاكمه موكلان خود متوجه برگزاري دادگاه مي‌‏شدند، انتقاد كرده بودند، تحت پيگرد قرار گرفته‌‏اند.
باقي تأكيد كرد: ما در اين جلسه تأكيد كرديم كه مقامات قضايي، پارلماني و امنيتي بايد در اينگونه كارهاي حقوق بشري كه كار عام‌‏المنفعه است، شركت و ارتباط و تعامل تنگاتنگي با نهادهاي مدني برقرار و از نظرات و پيشنهادات آنها در جهت رفع هرگونه سوءتفاهم و تحقق كامل حقوق متهمان بهره گيرند.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان تصريح كرد: ما در اين جلسه در مورد موضوع برخي زندانيان از جمله علي‌‏اكبر موسوي خوئيني، حشمت‌‏الله طبرزدي، احمد باطبي و مهرداد لهراسبي صحبت و تأكيد كرديم كه بايد به وضعيت آنها و نيز برخي كه به لحاظ قانوني بايد آزاد شوند، رسيدگي شود.
وي ادامه داد: ما در اين جلسه خواهان رسيدگي به وضعيت حدود 12 نفر از متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز كه در سوريه دستگير و تحويل مقامات ايراني شده‌‏اند، شديم كه از اين ميان ما اسامي چهار نفر از آنها به نام‌‏ها جمال عبيداوي، طاهر علي‌‏زهرا، عبدالله فالح منصوري و عباس ساكي را در اختيار داريم. صحبت ما اين نيست كه چرا اين افراد بازداشت شده‌‏اند بلكه صحبتمان اين است كه موازين قانون اساسي و اعلاميه جهاني حقوق بشر در مورد اين متهمان رعايت شوند و آنها بتوانند در طول تمام مراحل دادرسي از وجود وكيل بهره‌‏مند شوند.
باقي افزود: ما در اين جلسه تأكيد كرديم كه بايد امكان تعامل و گفت‌‏وگو بين نهادهاي مدني فعال در حوزه حقوق بشر و زندانيان با مقامات پارلماني، قضايي و امنيتي فراهم شود تا مقامات در جريان نوع برخوردهاي صورت گرفته در برخي پرونده‌‏ها قرار گيرند.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان ادامه داد: در اين جلسه نمايندگان فراكسيون اقليت نيز ضمن تأكيد بر مواردي كه تضييع حقي صورت گرفت، بين افراد بمب‌‏گذار، افرادي كه بمب اختفا كرده اما منفجر نكرده‌‏اند و كساني كه نقشي در بمب‌‏گذاري‌‏ها نداشته‌‏اند، تفاوت قائل شدند. اين نمايندگان همچنين تأكيد كردند كه امنيت وكلا نبايد به خاطر دفاع از موكلانشان به خطر بيفتد. در اين خصوص نمايندگان مجلس خواستار تهيه گزارشي مستند و مكتوب در خصوص پرونده‌‏ محكومان و نيز برخوردهاي صورت گرفته با وكلاي اهوازي شدند تا پيگيري‌‏هاي لازم را انجام دهند. يكي از نمايندگان مجلس هم اعلام كرد كه ترتيب ملاقات ما با برخي مقامات دست‌‏اندركار در خصوص اين پرونده‌‏ها را مي‌‏دهد.
باقي تصريح كرد: يكي از نمايندگان فراكسيون اقليت هم رعايت تناسب جرم و مجازات را مورد تأكيد قرار داد و خواستار توجه مقامات قضايي به اين مسئله شد.
وي افزود:‌‏ در اين جلسه اظهار اميدواري كرديم كه اينگونه نشست‌‏ها و گفت‌‏وگوها ادامه يابد تا نمايندگان مردم هم از نزديك در جريان برخي موارد تضييع حق قرار گيرند.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان تأكيد كرد: ما معتقديم امور حقوق‌‏بشر را بايد فارغ از مسايل سياسي و جناحي دنبال كرد. بر اساس آمارهاي اخير ارايه شده ايران از لحاظ ميزان اعدام‌‏هاي صورت گرفته از رتبه سوم به رتبه دوم تنزل پيدا كرده است كه اگر امكان اينگونه گفت‌‏وگوها فراهم شود مي‌‏توان چاره‌‏اي براي كاهش اينگونه احكام انديشيد.
باقي افزود: علي‌‏رغم اينكه ما خواهان ديدار و گفت‌‏وگو با نمايندگان فراكسيون اكثريت بوديم،‌‏ نماينده‌‏اي از اين فراكسيون در جلسه مزبور حضور نداشت كه اميدواريم امكان ديدار با آنها نيز در آينده نزديك فراهم شود.

کدخبر 355604


اين مطلب از سايت شخصي عمادالدين باقي چاپ شده است!

Copyright © 2004 emadbaghi.com All rights reserved