یکشنبه 29 بهمن 1385

گفتگوبا راديو فرانسه درباره 3اعدام ديگر در اهواز

راديو فرانسه.شامگاه پنجشنبه26/11/1385
راديو فرانسه(آقاي روستايي):سازمان ديده بان حقوق بشر امروز با صدور بيانيه‌اي به اعدام سه تن از متهمان بمب‌گذاري اهواز به طور اخص و بطور كلي اعمال مجازات اعدام در ايران اعتراض كرد. در بيانيه‌ اين سازمان تاكيد شده كه سال گذشته ميلادي دست كم 12 تن از شهروندان ايراني عرب‌تبار اعدام شده اند در بخش اول چشم انداز امشب از آقاي عمادالدين باقي روزنامه‌نگار، نويسنده، و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان مي‌پرسم نخستين واكنش شما نسبت به بيانيه سازمان ديده‌بان حقوق بشر و اين اعدام‌ها چيست؟
باقي:در مورد اعدام‌ها همانطور كه بارها ما اعلام كرده‌ايم صرف نظر از اينكه من شخصاً با اصل مجازات اعدام مخالف هستم معتقد هستم كه خيلي از اين احكام حتي منطبق باقوانين ومعيارهاي خود جمهوري اسلامي هم نيست بخاطر اينكه اكثر كساني كه اعدام شدند، در انفجارهاي سال گذشته نقش مستقيم نداشتند و به اتهام عضويت در گروهي كه اين گروه عمليات مسلحانه داشته‌اند محكوم به اعدام شده‌اند و فقط حدود4 نفر آنها ظاهراً آن طوري كه ما اطلاع داريم مباشر بوده اند و 8 نفري كه از پرونده حوادث سال گذشته اهواز باقي‌مانده‌اند و زير حكم اعدام هستند هيچ يك از آنها در انفجارها نقش نداشته‌اند و باعث كشته شدن و زخمي شدن احدي نشده‌اند. مسئله بعدي اينكه دادرسي اينها منطبق با موازين دادرسي عادلانه نبوده و وكيل در تمام مراحل بازپرسي حضور نداشته. در مورد بيانيه ديده بان حقوق بشر هم به اعتقاد من وظيفه تمام فعالان حقوق بشر در ايران و سراسر دنياست كه موضع خودشان را روشن كنند وبي تفاوت نباشند. تاسف عميق خودمان را بخاطربي اعتنايي مسئولين و دستگاه‌هاي ذي‌ربط در ايران نسبت به انتقادات و نظرات فعالين حقوق بشر و خصوصاً در مورد اهواز اعلام مي‌كنيم. اميدواريم كه از اينجا به بعدمسئولين به اين انتقادات توجه كنندو در مورد بقيه محكومين به اعدام با توجه و تاكيد براينكه اينها مرتكب به هيچ انفجاري نشده‌اند تجديدنظر كنند و احكام اينها متوقف شود و مشمول تخفيف مجازات شوند و حتي الامكان مشمول عفو شوند با توجه با اينكه اينها شاكي خصوصي ندارند و شاكي اينها فقط حكومت است و حكومت هم قهراً اگر بخواهد با خشونت و تندي رفتار كند نتيجه معكوس مي‌گيرد.
روستايي:آقاي باقي همانطور كه فرموديد فكر نمي‌كنيد اعدام و مجازاتي از قبيل به تنش در منطقه خوزستان به جاي تثبيت اوضاع دامن بزند؟
بدون شك. اساسا يكي از نظرات ما همين بود كه در پيغام‌ها، تماس‌ها و گفتگوهايي كه با مراكز و افراد مختلف داشتيم مي گفتيم بر فرض كساني هستند كه با حقوق بشر و منطق مخالفت با اعدام موافق نيستند ولي لااقل از نظر سياست و ديدگاه خودشان و مصالح حكومتي هم كه شده نبايستي اينقدر پافشاري بر اجراي اين اعدام‌ها داشته باشندو اينقدر هم شتابزده و عجولانه اين كار انجام بدهند ،حتي در ماه محرم كه ماه حرام است و نبايستي اين اعمال صورت بگيرد اين كار انجام بدهند چون اگر از ديد مصالح خودحكومت هم نگاه كنيم مطمئناً اين قبيل رفتارها باعث مي‌شود كه مناقشات و مسائل قومي و مشكلاتي كه در آن منطقه وجود دارد قطعاً نه تنها حل نمي‌شود بلكه حادتر و عميق‌تر خواهد شد.خيلي از مسئولين همين كه مي‌بينند واكنش فوري رخ نمي دهد فكر مي‌كنند كه در سياست‌هايشان موفق بوده اند ولي بعداً در درازمدت مي تواند نطفه مسائل و مشكلات ناگواري رادرمنطقه بوجود بياورد.
روستايي:آقاي باقي براي شنوندگان يادآوري مي كنم كه شما روزنامه‌نگار، نويسنده و رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان هستيد.


اين مطلب از سايت شخصي عمادالدين باقي چاپ شده است!

Copyright © 2004 emadbaghi.com All rights reserved