شنبه 5 دی 1388

تقدير از محمد قوچانی در دهمين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات


قوچانی: اميدوارم بتوانم روزنامه نگار بمانم، جرس
جمعه 27 آذر 1388
http://news.gooya.com/politics/archives/2009/12/097762.php
شبکه جنبش راه سبز (جرس): در دهمين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات از محمد قوچانی تقدير شد.
محمد قوچانی هنگام دريافت جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات خود را يک روزنامه‌نگار خواند و برای خود و ديگر روزنامه‌نگاران با شرافت آرزو کرد که بتوانند روزنامه‌نگار بمانند.
اين برای نخستين بار بود که محمد قوچانی پس از آزادی موقت از زندان، در يک مراسم رسمی شرکت می‌کرد و سخن می‌گفت.
در دهمين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات که عصر روز گذشته در دفتر روزنامه تعطيل شده شرق برگزار شد، از محمد قوچانی روزنامه‌نگار ايرانی به پاس خدمات او برای ايجاد فضای بهتری برای معرفی کتاب و مباحث فرهنگی در مطبوعات ايران، تقدير شد و لوح تقدير و قلم زرين اين جشنواره توسط محمود دولت‌آبادی به او اهدا شد.
قوچانی پس از دريافت جايزه منتقدان مطبوعات، از آن به عنوان «سرفصل مهمی در زندگی حرفه‌ای» خود ياد کرد و آن را برای تقدير از همه زنان و خانواده‌های افرادی که در ماه‌های گذشته در بند بوده‌اند، به همسرش مريم باقی تقديم کرد.
سردبير روزنامه اعتماد ملی که پس از وقايع انتخابات رياست جمهوری ايران ماه‌ها در بند بود، در بخشی از سخنانش به خاطرات زندان و دسترسی دشوار به کتاب و مجله در زندان اشاره کرد و از اين خاطرات به عنوان يکی از منابع تاريخی و فرهنگی ياد کرد.
قوچانی ابراز اميدواری کرد که در مطبوعات و جايزه منتقدان مطبوعات عنوان جديدی برای بازتاب خاطرات زندان و تقدير از آن به‌وجود آيد.
در اين دوره از جايزه منتقدان مطبوعات برای نخستين بار از روزنامه‌نگارانی که برای بالا بردن سطح فرهنگ و ايجاد فضايی که به کتاب و مطالب پيرامون آن در مطبوعات کوشيده‌اند، قدردانی شد.
حسن کيائيان، مدير نشر چشمه نيز که در اين دوره از جايزه برای مبارزه با سانسور و به وجود آوردن شرايط انتشار ادبيات داستانی مورد تقدير قرار گرفت، تنديس و جايزه نقدی خود را به محمد قوچانی اهدا کرد.
به گفته مدير نشر چشمه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فرهنگی با نگارش و انتشار مطالب درباره کتاب، جامعه را به سوی کتاب خوانی سوق می‌دهند.
در بخش ديگر اين جشنواره، از علی شروقی، روزنامه‌نگار به عنوان «حامی کتاب» تقدير شد. اين بخش نيز برای نخستين بار در جايزه منتقدان مطبوعات گنجانده شده است.
همچنين در بخش ديگر جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات، از مجموعه داستان «تمام زمستان مرا گرم کن» نوشته علی خدايی و «همنوايی شبانه‌ ارکستر چوب‌ها» نوشته رضا قاسمی به ترتيب به عنوان بهترين مجموعه‌ داستان و رمان دهه و «برف و سمفونی ابری» نوشته پيمان اسماعيلی و «نگران نباش» نوشته مهسا محب‌علی به ترتيب به عنوان برگزيدگان مجموعه‌ داستان و رمان سال اين جايزه تقدير شد.
داوری اين دوره از جايزه‌ نويسندگان و منتقدان مطبوعات را يونس تراکمه، سيدرضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، عليرضا محمودی ايرانمهر و مهدی يزدانی‌خرم برعهده داشتند.


اين مطلب از سايت شخصي عمادالدين باقي چاپ شده است!

Copyright © 2004 emadbaghi.com All rights reserved