یکشنبه 7 آبان 1391

قابل یک قاب عکس

جمعه 21 مهر 1391

بازخوانی یک کتاب پس از سی سال(سازمان و ايدئولوژي انجمن حجتيه)


مهرنامه شماره25 مهر1391 ص81-94

ويرايش دوم حزب قاعدين زمان پس از 30 سال
مهرنامه: سه دهه پيش در حالي كه هنوز انجمن حجتيه اعلام تعطيلي نكرده بود نويسنده‌اي جوان به نام عمادالدين باقي نوشتن کتاب را درباره انجمن آغاز کرده بود و همزمان با اعلام تعطیلی انجمن به صورت سلسله مقالاتي در روزنامه‌ي اطلاعات انتشار داد كه بلافاصله به صورت كتابي مستقل درآمد. اين مقالات در 33 شماره از 8 شهريور تا 19 مهرماه 1362 چاپ شد و پس از مدتي با نام «در شناخت حزب قاعدين زمان (موسوم به انجمن حجتيه) بارها تجديد چاپ شد و ناياب گردید. مولف خود مي‌گويد حداقل 85000 جلد از اين كتاب چاپ شده است و اين به جز تيراژهاي متفرقه كتاب به صورت افست و ... است. رسول جعفریان در کتاب جریان شناسی سیاسی تاریخ معاصر همین آمار را بیان کرده و از تاثیر وسیع این کتاب در ان زمان سخن گفته است.
«در شناخت حزب قاعدين زمان» اولين كتاب باقي بود و او پس از آن ده‌ها كتاب ديگر نوشت اما هنوز افرادي هستند كه باقي را به عنوان مولف و محقق درباره انجمن حجتيه مي‌شناسند. باقي خود در دوره جواني چند مدتي را در انجمن گذرانده بود و به همين علت از سازمان و عقايد آن اطلاع دقيقي داشت. در عين حال انسجام كتاب سبب شده بود با وجود برخي آثار رسمي درباره انجمن حجتيه كتاب باقي در مجموع محققانه‌تر باشد.
با گذر زمان و تحولات سياسي- اجتماعي عمادالدين باقي نيز از يك انقلابي جوان به اصلاح‌طلبي در امتداد مسير تحولات نسل خود تبديل شد. نسلي كه تحت‌ تأثير امام خميني و دكتر علي شريعتي و مرتضي مطهري بود و اصولاً باقي به علت اختلاف‌هاي انجمن حجتيه با مرحوم مطهري و امام خميني از آن جدا شده بود. چند سال بعد در سال 1376 شيخ محمود حلبي درگذشت و بنا به عرف و نگاه عمومي همكاران باقي در روزنامه جامعه، سردبير روزنامه از او خواست مقاله‌اي درباره‌ي مرحوم حلبي بنويسد. اين مقاله «آیت الله حلبی چهره نيم‌قرن حيات رازآلود مذهبي» نام داشت و 40 روز پس از درگذشت حلبي به چاپ رسيد و نگاه منصفانه‌تري به كارنامه انجمن و نظری انتقادی درباره اثر خودش داشت و البته از سوی عده ای مورد حمله و اعتراض قرار گرفت که چرا درباره کتاب خود تجدید نظر کرده است. نگارش مقاله انتقادی نویسنده درباره اثر خودش سبب شد باقي علاوه بر توضیح انتقادی دیگر درباره اولین اثر خود به بازنويسي سراسري كتابي دست زند كه در جواني براي او شهرت و اعتبار آورده بود و او اينك با حفظ فاصله‌ي فكري و سياسي خود با انجمن قصد داشت به دور از ادبيات انقلابي به اين تجربه فعاليت اجتماعي و مذهبي نگاه كند. محصول كار بازنويسي كتاب است كه اينك بخشی از آن براي اولين بار در مهرنامه چاپ مي‌شود. مناسبت اين پرونده البته گذشت 30 سال از اعلام تعطيلي انجمن حجتيه است- از اول مرداد ماه 1362 تا امروز سه دهه گذشته است. سی سال نیز از چاپ کتاب حزب قاعدین گذشته است. در آغاز مي‌خواستيم براي مرور اين تاريخچه طولاني با باقي مصاحبه‌اي انجام دهيم كه او بنا به مشي عمومي‌اش در اين سال‌ها از اين كار پرهيز داشت و سرانجام پيشنهاد كرديم كه بخشي از ويرايش دوم كتابش را به انتخاب مهرنامه چاپ كنيم كه پذيرفت. باوجود اين باقي تأكيد داشت كه آنچه در چاپ اول كتابش آمده بود بدون القاب و عناوين منفي كه نثار انجمن كرده بود هنوز از نظر اطلاعات و يافته‌هاي خبري و پژوهشي قابل دفاع است هرچند كه به لحن ويرايش اول كتاب و بعضی از دیدگاه های آن انتقادات جدی دارد.
باقي تأكيد دارد كه هنوز نسبت به انجمن حجتيه فاصله دارد ولي از ديد حقوق بشري (كه نگاه مختار او در دهه‌ي اخير حيات نويسندگي‌اش است) معتقد است همه نيروهاي اجتماعي اعم از انجمن حجتيه و مخالفانش و منتقدانش به يك اندازه حق فعاليت دارند و اين ديدگاه را يك دهه قبل در مرداد ماه 1384 در مصاحبه تلفني با تلويزيون فارسي هما هم بيان كرده كه باوجود انتقاد به انجمن حجتيه بايد به آنها حق دفاع هم داد. بازنگري باقي در ادبيات كتابش صورت گرفته و نه الزاماً تمام محتواي آن. در واقع باقي نه مي‌تواند و نه مي‌خواهد اولين كتاب عمرش را كتمان كند چراكه به قول بسياري از نويسندگان و پژوهشگران بخش عمده‌اي از تصويري كه در روزگار ما از انجمن حجتيه وجود دارد براساس اين كتاب شكل گرفته است حتي اخيراً شرکت کنندگان در میزگرد تلويزيون BBC درباره انجمن حجتيه عمدتاً به همين كتاب استناد می کردند.
انتشار بخشی از ويرايش دوم اين كتاب در شرايطي صورت مي‌گيرد كه هنوز از انجمن حجتيه راززدايي نشده است و هنوز افسانه‌ها و فرضيه‌هايي درباره‌ي آن وجود دارد و حاميان انجمن هم تلاش زيادي براي ابهام‌زدايي از آن انجام نمي‌دهند و مهرنامه با اين پرونده اميدوار است كه بخشي از اين ابهامات را روشن كند. به جز اين دو فصل از ويرايش دوم كتاب درباره عقايد و تشكيلات انجمن حجتيه که اندکی هم کوتاه شده است، عمادالدين باقي يك سند منتشرنشده درباره‌ي نسبت انجمن حجتيه و نظام جمهوري اسلامي را در اختيار ما قرار داده كه براي اولين بار در مهرنامه منتشر مي‌شود. از ايشان سپاسگزاريم.(مهرنامه)

دو فصل منتشر شده در مهرنامه را دانلود کنید
Download file


لینک های مرتبط:
http://www.emadbaghi.com/archives/000297.php#more
http://www.emadbaghi.com/archives/000606.php#more

رنج اعتدال (تحلیلی از فیلم بانو، درباره زندگی آنگ سان سوچی)

سوچی به مثابه روش

این مقاله با تغییراتی جزیی در مجله ماهانه مهرنامه منتشر شده است.

پنجشنبه 20 مهر 1391

قسمت 11و12 ,13: شرح ماده به ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر

قسمت یازدهم:چند پیشقرض اساسی اعلامیه و مفهوم بازداشت خودسرانه
قسمت دوازدهم:دادرسی عادلانه واجزای آن
قسمت سیزدهم:اصل برائت شاهکار بشر یا حکم خدا


 

آخرين مطالب
بايگاني ماهانه - ميلادي
 October 2017 [3]
 September 2017 [4]
 August 2017 [1]
 July 2017 [5]
 June 2017 [2]
 May 2017 [6]
 April 2017 [3]
 March 2017 [2]
 February 2017 [7]
 January 2017 [8]
 December 2016 [2]
 November 2016 [3]
 October 2016 [3]
 September 2016 [1]
 August 2016 [2]
 July 2016 [2]
 June 2016 [4]
 May 2016 [1]
 April 2016 [3]
 February 2016 [1]
 January 2016 [4]
 December 2015 [2]
 November 2015 [4]
 October 2015 [1]
 September 2015 [1]
 August 2015 [6]
 July 2015 [1]
 June 2015 [4]
 May 2015 [3]
 February 2015 [5]
 January 2015 [6]
 November 2014 [5]
 October 2014 [1]
 September 2014 [5]
 August 2014 [1]
 July 2014 [1]
 June 2014 [3]
 May 2014 [2]
 April 2014 [3]
 March 2014 [2]
 February 2014 [2]
 January 2014 [2]
 December 2013 [5]
 November 2013 [4]
 October 2013 [3]
 September 2013 [4]
 August 2013 [5]
 July 2013 [6]
 June 2013 [1]
 May 2013 [1]
 March 2013 [1]
 February 2013 [3]
 January 2013 [2]
 December 2012 [4]
 November 2012 [3]
 October 2012 [4]
 September 2012 [3]
 August 2012 [2]
 July 2012 [5]
 June 2012 [3]
 May 2012 [2]
 April 2012 [3]
 March 2012 [4]
 February 2012 [4]
 November 2011 [1]
 October 2011 [2]
 September 2011 [1]
 July 2011 [4]
 December 2010 [6]
 November 2010 [2]
 October 2010 [3]
 September 2010 [4]
 August 2010 [2]
 July 2010 [1]
 June 2010 [3]
 May 2010 [4]
 April 2010 [5]
 March 2010 [1]
 February 2010 [2]
 January 2010 [1]
 December 2009 [6]
 November 2009 [6]
 October 2009 [11]
 September 2009 [4]
 August 2009 [12]
 July 2009 [6]
 June 2009 [9]
 May 2009 [9]
 April 2009 [6]
 March 2009 [7]
 February 2009 [9]
 January 2009 [9]
 December 2008 [7]
 November 2008 [1]
 October 2008 [1]
 August 2008 [1]
 June 2008 [4]
 April 2008 [6]
 March 2008 [2]
 February 2008 [3]
 January 2008 [1]
 December 2007 [1]
 October 2007 [2]
 September 2007 [9]
 August 2007 [19]
 July 2007 [9]
 June 2007 [13]
 May 2007 [22]
 April 2007 [6]
 March 2007 [7]
 February 2007 [7]
 January 2007 [18]
 December 2006 [5]
 November 2006 [6]
 October 2006 [10]
 September 2006 [7]
 August 2006 [11]
 July 2006 [8]
 June 2006 [16]
 May 2006 [16]
 April 2006 [7]
 March 2006 [16]
 February 2006 [11]
 January 2006 [5]
 December 2005 [17]
 November 2005 [14]
 October 2005 [8]
 September 2005 [13]
 August 2005 [22]
 July 2005 [8]
 June 2005 [17]
 May 2005 [28]
 April 2005 [12]
 March 2005 [13]
 February 2005 [13]
 January 2005 [19]
 December 2004 [16]
 November 2004 [30]
 October 2004 [41]
 September 2004 [15]
 August 2004 [18]
 July 2004 [29]
 June 2004 [25]
 May 2004 [21]
 April 2004 [18]
 March 2004 [12]
 February 2004 [6]
 January 2004 [13]
 December 2003 [24]
 November 2003 [22]
 October 2003 [16]
 September 2003 [11]
 August 2003 [14]
 July 2003 [3]
 June 2003 [2]
 May 2003 [8]
 April 2003 [4]
 March 2003 [6]
 February 2003 [3]
 January 2003 [4]
 November 2002 [12]
تماس
 emad_baghi at hotmail.com
دريافت با اي ميل
:: براي آگاهي از مطالب تازه، آدرس اي ميل خود را در کادر زير وارد نماييد:

اطلاعات جانبي
::  تاکنون 1149 مطلب و 706 نظر در اين سايت منتشر شده است.
:: براي مشاهده آمار بازديدکنندگان سايت مي توانيد را کليک نماييد.
::  نسخه اکس ام ال اين سايت را در اينجا مشاهده نماييد.
:: اين سايت توسط برنامه مووبل تايپ3.121 طراحي و اجرا شده است.
::  کليه حقوق اين سايت بر اساس امتياز Creative Commons  متعلق به عمادالدين باقي است.